LPEA1101 Equality and equity in teaching in physical education (1–2 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Soveltavan liikunnan didaktiikka.

Kielitietoinen liikunnanopetus.

Sukupuolitietoinen liikunnanopetus.

Syrjimätön kielenkäyttö.

Tukea tarvitsevien oppilaiden liikunnan opettaminen.

Monikulttuurisuus ja kulttuurienvälisyys liikunnassa.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioiminen opetuksessa.


Suoritustavat:

Luentoja 14 h ja harjoituksia 20 h

Luentojen tenttiminen 20 h


Arviointiperusteet:

Harjoitusten hyväksytty suorittaminen

Luentojen tenttiminen 100 %

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa havainnoida erilaisten ihmisten yksilöllistä osallistumista ja oppimista liikuntaryhmässä
  • osaa havainnoida yhdenvertaisuutta edistävää ja estävää opetuskäyttäytymistä liikuntatilanteissa
  • osaa opettaa siten, että kaikilla osallistujilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet kokea osallisuutta ja onnistumista liikuntatilanteessa
  • osaa käyttää tarkoituksenmukaisia vuorovaikutuksen ja opetusviestinnän keinoja opetuksessaan

Additional information

Ajoitus: 2. vuoden kevät


LPE: Kurssin laajuudesta 1 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin kasvatustieteen perusopintoihin.

Study materials

Kurssin verkkomateriaalit.

Berg, P. & Kokkonen, M. 2020. ”Ei tehdä mitään numeroo” - Liikunnanopettajien puhetapoja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin kuuluvista oppilaista. Kasvatus, 51(3), 343–355.

Berg, P. & Kokkonen, M. 2021. Heteronormativity meets queering in physical education: The views of PE teachers and LGBTIQ+ students. Physical Education and Sport Pedagogy. doi: 10.1080/17408989.2021.1891213.

Kokkonen, M. 2017. Liikunta sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä edistävien tunne- ja ihmissuhdetaitojen tukijana. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.), Liikuntapedagogiikka (s. 185–214). 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Siljamäki, M. & Anttila, E. 2020. ”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” Liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajana. Liito 2/20, 16–19.

Siljamäki M. & Anttila E. 2022. Näkökulmia kulttuuriseen moninaisuuteen: kulttuurienvälisen osaamisen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa. Liikunta & Tiede 59 (3), 99–106.

ELLA – kehollisuus ja taide kielenoppimisessa. Toiminnallisen kielenoppimisen verkkomateriaalit käytännön harjoituksiin. https://sites.uniarts.fi/fi/web/ellaresearchproject/materiaalit

Completion methods

Method 1

Description:
Suoritustapa 1 on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka tekevät kasvatustieteen perusopinnot integroituina opintoina. Tämä suoritustapa on se, jonka suurin osa lpe-opiskelijoista tekee.
Evaluation criteria:
Harjoitusten hyväksytty suorittaminen. Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen (e-tentti)
Select all marked parts

Method 2

Description:
Suoritustapa 2 on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka ovat tehneet kasvatustieteen perusopinnot itsenäisesti, avoimessa yliopistossa tai johonkin muuhun tutkintoon. Liikunnan sivuainekokonaisuuden opikelijat valitsevat tämän suoritustavan.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching