LPEA1100 Basics of equality and equity in physical education and sport (1–2 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Tunne- ja vuorovaikutustaidot.

Kehollinen, kulttuurinen ja sukupuolen moninaisuus.

Vähemmistöt liikunnanopetuksessa.

Syrjinnän ja kiusaamisen riski- ja suojatekijät.

Ryhmän kehitysvaiheet ja roolit ryhmässä.


Suoritustavat:

8 h luentoja ja 18 h harjoituksia intensiivijaksona

Kirjallinen tehtävä 28 h


Arviointiperusteet:

Opetukseen osallistuminen

Annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää tunteiden merkityksen vuorovaikutussuhteissa ja opetus-oppimistilanteissa.

  • ymmärtää kehollisuuden merkityksen liikunnanopetuksessa.

  • tunnistaa syrjinnän ja kiusaamisen riski- ja suojatekijöitä.

  • osaa nimetä ryhmän kehitysvaiheet ja erilaisia rooleja ryhmässä.

  • tutustuu kiusaamisen tunnistamisen, ennaltaehkäisyn ja puuttumisen keinoihin.

Additional information

Ajoitus: 2. vuoden syksy


LPE: Kurssin laajuudesta 1 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin kasvatustieteen perusopintoihin.

Study materials

Being Black in the EU. 2023. Experiences of People of African Descent. European Union Agency for Fundamental Rights. https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2023-being-black_in_the_eu_en.pdf

Nummenmaa, L. 2022. Tunteiden psykologia. Suomi: Tammi

Rivers, I. 2011. Homophobic Bullying: Research and Theoretical Perspectives. Yhdistynyt kuningaskunta: Oxford University Press.

The Wiley Blackwell Handbook of Bullying: A Comprehensive and International Review of Research and Intervention. 2021. Yhdistynyt kuningaskunta: Wiley.

Salmivalli, C. 2016. Koulukiusaamiseen puuttuminen - Kohti tehokkaita toimintamalleja. FIN EISBN: 9789524517416

Siljamäki, M. 2017. Monikulttuurisuus osana liikuntapedagogiikkaa. Teoksessa T. Jaakkola, J. Liukkonen & A. Sääkslahti (toim.), Liikuntapedagogiikka (s. 411–429). 2. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

Zacheus, T., Kalalahti, M., Varjo, J., Saarinen, M., Jahnukainen, M., Mäkelä, M-L., et al. (2017). Yläkouluikäisten syrjinnän, kiusaamisen ja rasismin kokemukset Terra 1, 3–15. https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/d68701e6-65a4-4b58-862c-af27ecb4939b/content

Completion methods

Method 1

Description:
Suoritustapa 1 on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka tekevät kasvatustieteen perusopinnot integroituina opintoina. Tämä suoritustapa on se, jonka suurin osa lpe-opiskelijoista tekee.
Evaluation criteria:
Opetukseen osallistuminen. Annettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen.
Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts

Method 2

Description:
Suoritustapa 2 on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka ovat tehneet kasvatustieteen perusopinnot itsenäisesti, avoimessa yliopistossa tai johonkin muuhun tutkintoon. Liikunnan sivuainekokonaisuuden opikelijat valitsevat tämän suoritustavan.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching