LPEA1026 Planning and Evaluating Teaching (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Opetussuunnitelmat perusopetuksessa, lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa.
Koulutusta ja koulunpitoa ohjaavat lait ja asetukset.
Oppilaan arviointi: yleiset periaatteet, liikuntaoppiaineen arvioinnin erityispiirteet ja oppimisen tuen huomiointi arvioinnissa.

Opettajan lakiin perustuvat vastuut ja turvallisuus koulussa.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki, henkilökohtainen opetussuunnitelma ja opetuksen yksilöllistäminen.

Koulupäivän liikunnallistaminen.

Liikunnanopettajan työnkuva ja työkyky.
Koulun liikunnan ja terveystiedon opetukseen sekä opetussuunnitelmaan tutustuminen käytännössä.

Suoritustavat:

Luennot 14 tuntia
Harjoitukset 10 tuntia
Kouluun tutustuminen 20 tuntia

Tentti 2 tuntia, uusintatentti 2 tuntia
Itsenäinen ja parityöskentely

Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.

Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja tehtävien tekeminen.

Opetussuunnitelmaesityksen valmisteleminen ja esittäminen.
Annettujen tehtävien suorittaminen koulussa ja niiden raportointi.


Arviointiperusteet:

Tentti 50 %, opetussuunnitelmaesitys 50 %. Harjoituksiin osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Kouluun tutustumisen  suorittaminen ja raportointi hyväksytysti

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee suomalaisen koulutusjärjestelmän kokonaisuuden ja sen arvolähtökohdat.
  • osaa käyttää työnsä pohjana koulutusta koskevia lakeja, asetuksia ja opetussuunnitelman perusteita.
  • tuntee liikunnanopetuksen tavoitteet, sisällöt ja arvioinnin periaatteet perusopetuksessa ja toisen asteen koulutuksessa.
  • ymmärtää opettajan työn vastuut ja tietää miten huolehtia liikunnanopetuksen turvallisesta toteuttamisesta.
  • tuntee liikunnanopettajan työnkuvaa ja tehtäviä koulussa.
  • osaa arvioida paikallista opetussuunnitelmaa, laatia opintojakson liikuntaohjelman sekä suunnitella monialaisen oppimiskokonaisuuden.
  • tuntee oppimisen tuen periaatteet eri kouluasteilla ja osaa ottaa ne huomioon liikunnanopetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa.

Additional information

Ajoitus: LPE 3. vuosi kevätlukukausi / sivuaineopiskelijat kevätlukukausi

Study materials

Tenttimateriaalit:

Perusopetuslaki. Viitattu 4.3.2024  https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Perusopetusasetus. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980852

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014). Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa: perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 muutokset (2020). Opetushallitus. Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen-arviointiluku-10-2-2020_2.pdf

Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit. Opetushallituksen määräys OPH-5042-2020. Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%A4%C3%A4tt%C3%B6arvioinnin%20kriteerit%2031.12.2020.pdf

Lukiolaki. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180714

Lukioasetus. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180810

Lukion opetussuunnitelman perusteet (2019) . Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2019.pdf

Laki ammatillisesta koulutuksesta . Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170531

Asetus ammatillisesta koulutuksesta. Viitattu 4.3.2024 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170673

Ammatillisten tutkintojen perusteet. Viitattu 4.3.2024 https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet

Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. toim. (2017). Liikuntapedagogiikka. (2. uusittu painos). Jyväskylä: PS-kustannus. Sivut 486-549 ja 552-636.

Poutala, M. (2010). Opettajan valta ja vastuu. Jyväskylä: PS-kustannus. Luku: Liikunnanopetuksen erityisongelmia. Sivut 110-128.

Palomäki, S. & Hirvensalo, M. (2022). Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? Liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa. Liikunta & Tiede 59 (2), vertaisarvioidut tutkimusartikkelit. Viitattu 4.3.2024 https://www.lts.fi/liikunta-tiede/vertaisarvioidut-tutkimusartikkelit.html


Mahdolliset muut ajankohtaiset artikkelit opetussuunnitelmaan, arviointiin tai opettajan työhön liittyen.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts

Method 2

Description:
Tämä suoritustapa VAIN keväällä 2025 vaihtoon lähteville opiskelijoille
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (3 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching