LPEA1025 Teacher Researcher (2–4 cr)
Description
Liikunnan opetus- ja oppimistapahtuman tutkimus ja opetustyylit.
Tuntisuunnitelman laatiminen, tavoitteiden asettaminen, sisällön ja opetustyylien valinta ja palautteen kohdistaminen tavoitteiden mukaisesti.
Liikunnan opetuksen ja oppimisen tarkasteleminen erityisesti seuraavista näkökulmista: vuorovaikutus ja palautteenanto, opettajan toiminta ja ajankäyttö, oppilaan toiminta ja aktiivisuus.
Video- ja observointipalautteen hyödyntäminen opetuksen analysoinnissa, itse- ja vertaisarviointi ja oman opetustoiminnan reflektointi.
Observointitutkimuksen raportointi.
Suoritustavat:
Luennot 10 tuntia
Harjoitukset 20 tuntia
Itsenäinen työskentely
Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.
Aktiivinen osallistuminen opintojakson harjoituksiin.
Opetusten suunnittelu, toteuttaminen ja videointi.
Annettujen observointitehtävien suorittaminen
Raportin laatiminen observointitulosten pohjalta ja tulosten esittäminen.
Arviointiperusteet:
Luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen 40 %, raportti 60 %.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa tarkastella kriittisesti reflektoiden opettajan ja oppilaan toimintaa liikunnan opetus-oppimistilanteessa sekä perustella tekemiään opetusratkaisuja.
osaa käyttää liikunnan opetus-oppimistilanteessa erilaisia työtapoja tarkoituksenmukaisesti.
osaa analysoida opetusta erilaisia liikunnanopetukseen kehitettyjä observointimenetelmiä käyttäen.
osaa hyödyntää saamaansa video- ja observointipalautetta sekä antaa vertaispalautetta.
Additional information
Ajoitus LPE: 2. vuosi syyslukukausi
LPE: Kurssin laajuudesta 2 op kirjataan liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin aineopintoihin.
Study materials
Luennoilla ja harjoituksissa jaettava materiaali.
Heikinaro-Johansson, P. & Lyyra, N. 2018. Liikunnanopetus ja opetuksen analysointi. Jyväskylän yliopisto, Liikuntatieteellinen tiedekunta.