LPEA003 Intermediate Sport Didactics 1 (5–7 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Perustaitojen oppimiseen ja opettamiseen liittyvät liikekehittelyt erilaisissa liikuntaympäristöissä.

Erilaisten opetus- ja arviointimenetelmien monipuolinen ja tarkoituksenmukainen käyttäminen.

Pedagogisesti tarkoituksenmukaisten ja turvallisten liikuntatuntien suunnittelu erilaisten oppilaiden tarpeiden mukaisesti.

Oppilaiden yleisimpien tuen tarpeiden tunnistaminen liikuntatunnilla.

Koulun liikunnanopetukseen tutustuminen.

Opettaminen erilaisissa liikuntaympäristöissä.

Opetuksen eriyttäminen ja soveltaminen.


Suoritustavat:

Luentoja ja ohjattuja harjoituksia yhteensä 140 tuntia:
Yhteiset luennot 4 tuntia
Talviliikunta 20 tuntia
Vesiliikunta 20 tuntia
Palloilu 20 tuntia
Telinevoimistelu 20 tuntia
Perusliikunta 20 tuntia

Rytmi- ja ilmaisuliikunta 16 tuntia

Luontoliikunta 20 tuntia

Itsenäinen työskentely.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen.


Arviointperusteet:

Harjoitukset hyväksytty / hylätty ja kurssitehtävät hyväksytty / hylätty.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
  • osaa suunnitella ja toteuttaa didaktisesti mielekkäitä oppimiskokonaisuuksia oppilaiden moninaisuus ja opetustilanteen turvallisuustekijät huomioiden, eri opetusmenetelmiä hyödyntäen.

  • osaa edistää fyysistä aktiivisuutta ja toimintakyvyn osa-alueita erilaiset oppijat huomioiden.

  • osaa luoda tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston.

  • osaa eriyttää toimintaa ja vuorovaikutusta yksilöllisten tarpeiden mukaisesti.

  • osaa soveltaa ihmisen anatomisia, fysiologisia ja biomekaanisia tekijöitä liikunnan opettamisessa.

  • osaa hyödyntää opetusteknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla.

  • osaa hyödyntää arviointia osana oppimisprosessia ja tietää arvioinnin tehtävät.

  • osaa arvioida omaa ja toisten oppimista ja osaamista asetettujen tavoitteiden suunnassa eri arviointimenetelmiä hyödyntäen.

  • osaa muokata fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista oppimisympäristöä ja arvioida sen toimivuutta.

Additional information

Ajoitus: 2. vuosi kevätlukukausi

Description of prerequisites

LPEP006 Liikuntadidaktiikan peruskurssi 2

Recommended prerequisites

  • Prerequisite group 1
    • LPEP006 Basic Sport Didactics 2 (6 cr)Not published for this curriculum period

Study materials

Luentojen ja harjoitusten sisällöt, lajikohtainen oheislukemisto sekä verkko-oppimisympäristön materiaalit.

Jaakkola, T. 2016. Juokse, hyppää, heitä, ota kiinni. Perusliikuntataitojen opettaminen lapsille ja nuorille. Jyväskylä: PS-Kustannus. (267 s.)

Jaakkola, T. 2013. Krokotiilijuoksu ja 234 muuta toimintaideaa motoristen taitojen kehittämiseksi. Jyväskylä: PS-Kustannus. (149 s.)

Mosston, M. & Ashworth, S. 2008. Teaching physical education. First online edition. (348 s.) https://spectrumofteachingstyles.org/assets/files/book/Teaching_Physical_Edu_1st_Online.pdf

Completion methods

Method 1

Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (0.5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (0.5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (0.5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (1 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (1.5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
No published teaching