KTKA2011 The Construction of Scientific Knowledge: Qualitative Research Methods, Proficiency Test (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Faculty of Education and Psychology, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset; laadullisen tutkimuskysymyksen muotoilu; tarkoituksenmukaisuusotanta ja erilaiset laadulliset aineistonkeruumenetelmät; analyysiprosessin perusteet, erilaiset analyysimenetelmät ja tulosten raportointi, tutkimuseettiset periaatteet ja käytänteet, luotettavuuteen ja laatuun liittyvät kysymykset, tieteellinen ajattelu ja laadullisen tutkimuksen lukutaito.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • kuvata laadullisen tutkimuksen keskeiset tieteenteoreettiset lähtökohdat.
  • nimetä ja arvioida erilaisia laadullisen tutkimuksen metodologisia lähestymistapoja.
  • kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja tutkimusprosessin eteneminen.
  • kerätä ja analysoida laadullista tutkimusaineistoa.
  • raportoida laadullisen tutkimuksen tuloksia.
  • noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita.
  • arvioida tutkimuksen luotettavuutta laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti.

Additional information

Hyväksyttyä näyttökoetta ei voi korottaa. Näyttökoe kirjataan opintorekisteriin koodilla KTKA2011. Jos opiskelija tulee hylätyksi näyttökokeessa, hänen tulee suorittaa aineopintotasoinen laadullisten menetelmien tutkimusmenetelmäopintokokonaisuus osallistumalla KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät -opintojaksolle.


Arviointiperusteet
Näyttökokeen (oppimistehtävien) hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Description of prerequisites

KTKA2010 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Laadulliset tutkimusmenetelmät (5 op) tai vastaavat opinnot.

Study materials

Soveltuvin osin:

PATTON, M. Q. (2002 tai myöhemmät painokset). Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage.

Sage Research Methods Online –verkkosivusto.

TUOMI, J. & SARAJÄRVI, A. (2002 tai myöhemmät painokset). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.

Muu opetusohjelmassa tarkennettava oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Näyttökokeen (oppimistehtävien) hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Evaluation criteria:
Näyttökokeen (oppimistehtävien) hyväksytty suorittaminen. Arviointiperusteet tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Language:
Finnish
No published teaching