KOUA1030 Leadership Phenomenon in the Field of Education (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden teoreettinen tarkastelu perustehtävän, hallintajärjestelmän ja koulutuspolitiikan sekä kansainvälisen ja suomalaisen toimintaympäristön näkökulmista. Kasvatus- ja koulutusalan johtajuuden teoreettinen tarkastelu suhteessa yleisiin johtajuus- ja organisaatioteorioihin.

Learning outcomes

Opiskelija

- osaa asemoida ja tuntee suomalaisen kasvatus- ja koulutusalan hallintajärjestelmän ja koulutuspolitiikan sekä teoreettisessa että kansainvälisessä viitekehyksessä.

- pystyy analysoimaan suomalaista kasvatus- ja koulutusalan hallintajärjestelmää ja koulutuspolitiikkaa alan perustehtävän sekä oman organisaationsa ja oman toimintansa näkökulmista.

- tuntee yleiset johtajuus- ja organisaatioteoriat ja näiden keskeiset käsitteet ja kehityksen sekä pystyy tarkastelemaan teoreettisesti kasvatus- ja koulutusalan johtajuutta niiden kontekstissa.

- osaa toteuttaa tutkimusperustaisesti kasvatus- ja koulutusalan johtajuutta perustehtävän, hallintajärjestelmän ja koulutuspolitiikan muodostamassa jatkuvasti muuttuvassa kompleksisessa toimintaympäristössä.

Study materials

Holappa, A.-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S. ja Smeds-Nylund A.-S. (toim.) 2021. Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen, PS-kustannus.

Ahtiainen, R., Hanhimäki, E., Leinonen, J., Risku, M. & Smeds-Nylund A.-S. (ed.) 2023. Leadership in Educational Contexts in Finland, Theoretical and Empirical Perspectives, Springer.

Muu mahdollinen oppimateriaali sovitaan tarkemmin opetusohjelmassa.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching