KOGS2002 Qualitative Research Methods (3 cr)
Tweet text
Description
Laadullisen tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat, paradigmat, yleisimmät metodit, eettiset
näkökohdat sekä tutkimuksen laatu ja luotettavuus.
Suoritustavat:
Luennot, luentoihin ja materiaaleihin perustuvien tehtävien (yksilö- ja ryhmätöiden) tekeminen.
Arviointiperusteet:
Opintojakson arvioimiseksi tehtävät ja ryhmätyöt raportoidaan kirjallisesti ja arviointi perustuu niiden sisältöön. Arvioinnin tarkemmat kriteerit käydään läpi opintojakson alussa.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää ja osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen ominaispiirteitä sekä tutkimusprosessin etenemisen perusperiaatteita. Opiskelija osaa määritellä keskeisiä laadullisen tutkimuksen aineistonhankinta ja -analyysimenetelmiä sekä soveltaa jotakin keskeisistä menetelmistä.
Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää laadullisen tutkimuksen tutkimusasetelman muodostamisen ja soveltamisen kognitiotieteellisessä tutkimuksessa tehtävien avulla (paradigmat, menetelmät, aineiston hankinta ja analyysi). Opiskelija osaa myös raportoida tutkimustuloksia laadullisen tutkimusperinteen mukaisesti, noudattaa tutkimuksen teon eettisiä periaatteita ja arvioida laadullisen tutkimuksen luotettavuutta.
Description of prerequisites
Study materials
Luentokalvot, etätehtävien ja ryhmätöiden toimeksiannot ja tutkimusartikkelit. Esimerkkejä käytettävistä artikkeleista:
Anney, V. N. (2014). Ensuring the quality of the findings of qualitative research: Looking at trustworthiness criteria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 5(2), 272–281.
Brinkmann, S. & Kvale, S. (2005) Confronting the Ethics of Qualitative Research. Journal of Constructivist Psychology, 18(2), 157–181. DOI: 10.1080/10720530590914789
Gubrium, J.F. & Holstein, J.A. (2002). Auspices in interviewing. In J.F. Gubrium & J.A. Holstein (Eds.) Handbook of interview research: Context and Method. Thousand Oaks: SAGE, 331–333.
Levitt, H. et al. (2018). Journal Article Reporting Standards for Qualitative Primary, Qualitative Meta-Analytic, and Mixed Methods Research in Psychology: The APA Publications and Communications Board Task Force Report. American Psychologist, 73(1), 26–46. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000151