KIRA1303 World Literature (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Coordinating organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies, Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Maailmankirjallisuutta ja taustakirjallisuutta.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee maailmankirjallisuuden keskeisiä teoksia

  • pystyy soveltamaan oppimiaan analyysitaitoja kirjallisuuden tulkinnassa

  • osaa tulkita teoksia kirjallisuushistoriallisessa kontekstissa.

Study materials

Kaksitoista (12) teosta seuraavista:

Kontekstina Afrikka

Chinua Achebe (Nigeria): Kaikki hajoaa (1958)

Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria): Kotiinpalaajat (2013)

Ama Ata Aidoo (Ghana): Muutoksia – Eräs rakkaustarina (1991)

J. M. Coetzee (Etelä-Afrikka): Häpeäpaalu (1999)

Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe): Tambu (1988)

Petina Gappah (Zimbabwe): Tanssimestari ja muita tarinoita Zimbabwesta (2009)

Abdulrazak Gurnah (Sansibar, Tansania): Loppuelämät (2022)

Ilon ja kivun kääntöpiiri. Afrikkalaisia novelleja Saharasta etelään (2004), toim. & suom. Lauri Otonkoski

Korallia ja suolakiteitä. Afrikkalaisen runouden antologia (2015), toim. & suom. Katriina Ranne

Kontekstina Lähi-itä

Hassan Blasim (Irak/Suomi): Allah99 (2019)

Sara al Husaini (Irak/Suomi): Huono tyttö (2023)

Marjane Satrapi (Iran): Persepolis 1–4 (sarjakuvaromaani, 2000–2003), Pistoja (2003), Luumukanaa (2004)

Riad Sattouf (Syyria/Ranska): Tulevaisuuden arabi 1–6 (sarjakuvaromaani)

Kontekstina Itä-Aasia

Sung-mi Hwang (Etelä-Korea): Kana joka tahtoi lentää (2000)

Han Kang (Etelä-Korea): Vegetaristi (Chaesikju-uija, 2007)

Yan Mo (Kiina): Viinamaa (1992)

Yoko Ogawa (Japani): Muistipoliisi (1994)

Haruki Murakami (Japani): Sputnik-rakastettuni (1999)

Yoko Tawada (Japani/Saksa): Muistelmat lumessa (2014)

Murong Xuecun (Kiina): Unohda minut tänä yönä, Chengdu (2003)

Teemana tai kontekstina diaspora

Monica Ali (Bangladesh/Britannia): Brick Lane (2003)

Johannes Anyuru (Uganda/Ruotsi): He hukkuvat äitiensä kyyneliin (2017)

Kiran Desai (Intia): Menetyksen perintö (2007)

Bernardine Evaristo (Nigeria/Britannia): Tyttö, nainen, toinen (2019)

Yaa Gyasi (Ghana/Amerikka): Maa ja taivas (2020)

Yahya Hassan (Palestiina/Tanska): Runot (2013)

Jonas Hassen Khemiri (Tunisia/Ruotsi): Kaikki se mitä en muista (2015)

Hanif Kureishi (Pakistan/Britannia): Esikaupunkien Buddha (1991)

Jhumpa Lahiri (Intia/USA): Tuore maa (2008)

Celeste Ng (Kiina/USA): Tulenarkoja asioita (2019)

Arundhati Roy (Intia): Joutavuuksien jumala (1997)

Salman Rushdie (Intia/Britannia/USA): Saatanalliset säkeet (1988)

Zadie Smith (Jamaica/Britannia): Swing Time (2016)

Emine Sevgi Özdamar (Turkki/Saksa): Elämä on karavaaniseralji (1992)

Alkuperäiskansojen kirjallisuus

Sherman Alexie (Spokane): Intiaaniblues (1995)

Linnea Axelsson (Sápmi): Aednan – Maa meissä (2021)

Alan Duff (Aotearoa): Kerran sotureita (1990)

Louise Erdrich (Chippewa): Pyöreä talo (2012)

Witi Ihimaera (Aotearoa): Valasratsastaja (1987)

Ann-Helén Laestadius (Sápmi): Varkaus (2021)

Leslie Marmon Silko (Laguna Pueblo): Riitti (1977)

Nils-Aslak Valkeapää (Sápmi): Aurinko, isäni (1992)

Tuulisolmut. Valikoima saamelaista nykyrunoutta (2018)

Yön häntäluu. Maailmanrunouden antologia (1998)

Lisäksi tutustutaan itsenäistä tiedonhakua tekemällä valittuihin kirjailijoihin ja teoksiin sekä niihin liittyvään tutkimukseen niin, että hankittu tieto näkyy opintosuorituksessa.

Mikäli haluat tavoittaa syvällisen tietämyksen opintojakson sisällöistä, suosittelemme tutustumista myös muihin kuin opintosuoritusta varten valitsemiisi kaunokirjallisiin teoksiin. 

Completion methods

Method 1

Select all marked parts

Method 2

Select all marked parts

Method 3

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching