KIKS1210 Writing and Wellbeing (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kurssilla käsitellään luovuuden ja hyvinvoinnin kysymyksiä kirjoittamisen kannalta. Keskeisiä teemoja ovat kirjoittamisen hyvinvointivaikutukset, kirjoittajan flow ja blokki, terapeuttinen kirjoittaminen ja kirjallisuusterapia.

Kurssin painopisteinä voivat olla

● omaelämäkerrallinen kirjoittaminen

● terapeuttinen kirjoittaminen ja kirjallisuusterapia

● luontokirjoittaminen, ympäristö ja ekologisuus

● kirjoittajan työhyvinvointi

● yhteisöllinen/yhdessä kirjoittaminen, sosiaalinen luovuus (sosiaalinen media, osallisuuden ja kuulumisen kulttuuri)

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

● on tutustunut omaelämäkerrallisen kirjoittamisen sekä kirjoittamisen hyvinvointivaikutusten kysymyksiin ja kirjallisuusterapian teoriataustaan sekä menetelmiin

● osaa kertoa terapeuttisen kirjoittamisen keskeiset käsitteet sekä tyypillisimmät terapeuttiset kirjoitusharjoitukset

● osaa kuvailla kirjallisuusterapian mahdollisuuksia osana opetus- tai ohjaustyötä ja soveltaa terapeuttisen kirjoittamisen menetelmiä omassa opetus- tai ohjaustyössään

● osaa valita ja käyttää monipuolisesti erilaista teksti-, ääni- ja kuvamateriaalia kirjoittamisen ohjauksessa sekä perustella valintojaan

hyödyntää omaelämäkerrallisen ja terapeuttisen kirjoittamisen menetelmiä omassa taiteellisessa työssään ja työssä jaksamisen tukena. 

Study materials

Ihanus, Juhani: Transformative Writing. Writing Otherness and Identities. Nova Science Publishers 2019.

Ihanus, Juhani (toim.): Terapeuttinen kirjoittaminen. Basam Books 2022.

Jäntti, Saara et al. (toim.): Kokemuksia mielisairaalasta. Muistoihin kaivertuneet tilat. SKS 2022.

Kosonen, Päivi & Ihanus, Juhani (toim.): Hoitava lukeminen – Teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Vastapaino 2022.

McCarty-Hynes, Arlene & Hynes-Berry, Mary: Biblio/Poetry Therapy. The Interactive Process. Routledge 2022.

Smith, Jos: The New Nature Writing Rethinking the Literature of Place. Bloomsbury 2017. 

Completion methods

Method 1

Select all marked parts

Method 2

Select all marked parts

Method 3

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching