KIKS1210 Writing and Wellbeing (5 cr)
Description
Kurssilla käsitellään luovuuden ja hyvinvoinnin kysymyksiä kirjoittamisen kannalta. Keskeisiä teemoja ovat kirjoittamisen hyvinvointivaikutukset, kirjoittajan flow ja blokki, terapeuttinen kirjoittaminen ja kirjallisuusterapia.
Kurssin painopisteinä voivat olla
● omaelämäkerrallinen kirjoittaminen
● terapeuttinen kirjoittaminen ja kirjallisuusterapia
● luontokirjoittaminen, ympäristö ja ekologisuus
● kirjoittajan työhyvinvointi
● yhteisöllinen/yhdessä kirjoittaminen, sosiaalinen luovuus (sosiaalinen media, osallisuuden ja kuulumisen kulttuuri)
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
● on tutustunut omaelämäkerrallisen kirjoittamisen sekä kirjoittamisen hyvinvointivaikutusten kysymyksiin ja kirjallisuusterapian teoriataustaan sekä menetelmiin
● osaa kertoa terapeuttisen kirjoittamisen keskeiset käsitteet sekä tyypillisimmät terapeuttiset kirjoitusharjoitukset
● osaa kuvailla kirjallisuusterapian mahdollisuuksia osana opetus- tai ohjaustyötä ja soveltaa terapeuttisen kirjoittamisen menetelmiä omassa opetus- tai ohjaustyössään
● osaa valita ja käyttää monipuolisesti erilaista teksti-, ääni- ja kuvamateriaalia kirjoittamisen ohjauksessa sekä perustella valintojaan
hyödyntää omaelämäkerrallisen ja terapeuttisen kirjoittamisen menetelmiä omassa taiteellisessa työssään ja työssä jaksamisen tukena.Study materials
Ihanus, Juhani: Transformative Writing. Writing Otherness and Identities. Nova Science Publishers 2019.
Ihanus, Juhani (toim.): Terapeuttinen kirjoittaminen. Basam Books 2022.
Jäntti, Saara et al. (toim.): Kokemuksia mielisairaalasta. Muistoihin kaivertuneet tilat. SKS 2022.
Kosonen, Päivi & Ihanus, Juhani (toim.): Hoitava lukeminen – Teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Vastapaino 2022.
McCarty-Hynes, Arlene & Hynes-Berry, Mary: Biblio/Poetry Therapy. The Interactive Process. Routledge 2022.
Smith, Jos: The New Nature Writing Rethinking the Literature of Place. Bloomsbury 2017.