KAIS1301 Societal Issues of Education and Schooling (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kasvatuksen ja koulutuksen ajankohtaiset jännitteet (mm. työelämän muutokset, eriarvoisuus, polarisaatio, kestävyys, hyvinvointi) sekä yhteiskunnallisen muutoksen ja koulutuksellisen tasa-arvon kysymykset. Edellä mainittuja ilmiöitä tulkitaan eri aikakausien kasvatussosiologisten teorioiden ja teoreetikoiden avulla.

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

  • tunnistaa ja analysoida kasvatukseen ja koulutukseen vaikuttavia ajankohtaisia yhteiskunnallisia jännitteitä ja muutoskulkuja
  • tarkastella kriittisesti yhteiskunnallisen uusintamisen ja koulutuksen sosiaalisia mekanismeja
  • soveltaa kasvatussosiologisia teorioita ja käsitteitä sekä eritellä koulutuksellisen tasa-arvon ongelmia 

Description of prerequisites

aikuiskasvatustieteen tai kasvatustieteen aineopinnot

Study materials

Suoritetaan kolme teosta seuraavista: 

1. Murphy, M. (ed.) (2013). Social Theory and Education Research: understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. Routledge.

2. Berger, P., & Luckmann, T. (1967). The Social Construction of Reality. Allen Lane.

3. Brookfield, S. D. (2005). The Power of Critical Theory: Liberating Adult Learning and Teaching. Jossey-Bass.

4. Jarvis, P. (2012). Teaching, Learning and Education in Late Modernity: The selected works of Peter Jarvis. Routledge.

5. Sennett, R. (1998). The Corrosion of Character, The Personal Consequences of Work in the New Capitalism. Norton.

6. Skeggs, B. (2003). Class, Self and Culture. Routledge.

7. Willis, P. (1977). Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Columbia University Press.

Lisäksi muu mahdollinen opetusohjelmassa mainittu oppimateriaali.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja/tai oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching