ITKY4000 Orientation to University Studies for Master's Degree Students (2 cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Information Technology
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Sisältö

Osaamistavoitteiden saavuttamista tuetaan käsittelemällä yhdessä ainakin seuraavia maisterikoulutettaville tärkeitä sisältöjä:

  • Alemmasta korkeakoulututkinnosta ylempää kohti – mikä muuttuu?
  • Toiselta alalta informaatioteknologian puolelle – mikä muuttuu?
  • Akateeminen vapaus
  • Tutkimuksellisuus, tutkimus ja opiskelija tutkimusyhteisön jäsenenä
  • Akateeminen viestintäkulttuuri
  • IT-ammattilaisen akateemisen viestinnän työkalut ja yhteisön odottamat käytänteet
  • Oman osaamisen tunnistaminen osana kehittymistäsi akateemiseksi asiantuntijaksi
  • Valintaperusteena olleen tutkinnon täydennystarve
  • AHOT, OPS, HOPS, JOO ja muut kirjainyhdistelmät
  • Henkilökohtaisen opintosuunnitelman merkitys
  • Opintojen suunnittelu ja HOPS osana urasuunnittelua
  • Oppiminen modernissa verkostoyhteiskunnassa
  • Opiskelijan hyvinvointi – akateeminen opiskelu on muutakin kuin pisteitä
  • Työn, opintojen, perheen ja vapaa-ajan suhde
  • Erilaiset opiskelutavat
  • Integroituminen opiskelijayhteisöön
  • Työelämä ja sen muutokset
  • Osaamisintensiivinen ja dynaaminen tietotyö tulevaisuuden työkenttänä
  • Käytännön työelämätaidot
Suoritustavat

Luennot, pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, oppimispäiväkirja tai muu vastaava suoritustapa, joka tarkentuu kurssin alkaessa.

Learning outcomes

Opintojaksolla on kaksi tärkeää tavoitetta ylitse muiden:

  1. Jokaisella on lopuksi oma henkilökohtainen opintosuunnitelma eli HOPS ja varsinkin kirkkaana mielessä omakohtaiset perustelut sille, miksi oma HOPS on juuri sellainen kuin se on.
  2. Jokaiselle on muodostunut omien tarpeiden mukainen vertaistukiverkosto ja käsitys siitä, millaisen porukan kanssa päivittäinen maisteriopiskelu tapahtuu.

Ensimmäinen tavoite vaatii aikuisen elämän läpi jatkuvaa pohdintaa, jonka tapahtumista tämä opintojakso ruokkii. Toisen tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan aktiivista osallistumista yhteiseen neuvonpitoon kasvotusten ja sähköisiä viestintäkanavia hyödyntäen. Sen sanamuotoihin on sisäänrakennettu yhteisöllisyyden vaade: jotta porukkaan voi tutustua, on sen jäsenten jaettava omia ajatuksiaan toisten kanssa. Näitä työelämässäkin tarvittavia verkostoitumistaitoja ja ammatillisen yhteisöllisyyden hyveitä herätellään ja hiotaan kurssin aikana.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tietää, miksi hän opiskelee IT-tiedekunnassa ylempää korkeakoulututkintoa valitsemassaan pääaineessa ja suuntautumisvaihtoehdossa. Hän osaa perustella opiskelunsa syyt itselleen sekä muille. Hänellä on aikataulutettu suunnitelma maisteritutkinnon saavuttamiseksi, oma alustava haave tulevaisuuden työurasta sekä luottamus siihen että omassa HOPSissa on tehty kyseistä haavetta tukevia valintoja. Hän tuntee samaan aikaan maisteriopintoja tekeviä opiskelutovereita ja luottaa siihen, että pystyy auttamaan heitä heidän opinnoissaan oman taustaosaamisensa mahdollistamin tavoin. Hän osaa tunnistaa omassa tekemisessään kehityskohteita ja kykenee etsimään niihin ratkaisuvaihtoehtoja yhteistyössä opettajien, opintoneuvojien, opiskelijatovereiden sekä muiden ympäröivien tahojen kanssa. Hän pystyy visualisoimaan ja sanallistamaan mielensisäisiä rakenteitaan omalle alalleen ominaisen tieteellisen raportoinnin teknisin työvälinein.

Additional information

Kurssi toteutetaan soveltuvin osin yhdessä kandidaatintutkintoa suorittamaan tuleville tarkoitetun ITKY100-kurssin kanssa.

Description of prerequisites

Esitietona vähintään yksi korkeakoulututkinto joko tehtynä tai valmistumassa varmuudella saman lukukauden aikana kuin tämä kurssi. Perusesimerkkeinä juuri valmistumaisillaan oleva tietotekniikan LuK tai 15 vuotta sitten valmistunut farmaseutin tutkinto.

Study materials

Yliopistolaki ja Jyväskylän yliopiston säädökset, Internet, aiemmin julkaistut syventävät opinnäytteet sekä kurssin aikana yhdessä tuotetut materiaalit.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching