HISP026 Economy and Social Change (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of History and Ethnology
Coordinating organisation:
Open University, Department of History and Ethnology
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Opintojakso perehdyttää talous- ja yhteiskuntahistorian perusteisiin ja tärkeimpiin kehityslinjoihin.

Description

The course focuses on the basics and main lines of development of economic and social history.

Learning outcomes

After completing the course the student will

  • be able to locate economic and social history within the discipline of history as a whole
  • understand the economic and social historical way of interpreting history
  • be familiar with the most significant trends in the history of economic policy
  • recognise periods of economic transition and major innovations
  • have honed their skills in analysing information and critical thinking.

Additional information

Opintojakso tarkastelee talouden ja yhteiskunnan ilmiöitä kansainvälisestä sekä suomalaisen yhteiskunnan näkökulmasta. 

Opintojaksossa käsiteltäviä teemoja ovat: 

  • Talous- ja yhteiskuntahistorioiden tavat tulkita historiaa, erityisesti talouden, liiketoiminnan ja yhteiskunnan rakenteiden merkitys historiassa 

  • Talous- ja yhteiskuntahistorian keskeiset ilmiöt, kuten: talouskasvu, hyvinvointi, hyvinvoinnin jakautuminen, yhteiskunnan instituutiot, teollisen yhteiskunnan kehitys, teknologia ja innovaatiot, talouden käännepisteet ja kriisit, talouspolitiikka, liiketoiminta, globalisaatio  

Study materials

  • Schön, L. (2015). Maailman taloushistoria: Teollinen aika. Tampere: Vastapaino. 

  • Haapala, P. (toim.) (2018). Suomen rakennehistoria: Näkökulmia muutokseen ja jatkuvuuteen 1400–2000. Tampere: Vastapaino. 

  • Laine, J. ym. (toim.) (2019). Vaurastumisen vuodet: Suomen taloushistoria teollistumisen jälkeen. Jyväskylä: Gaudeamus.  

Completion methods

Method 1

Description:
Kurssi järjestetään ensisijaisesti kontaktiopetuksena kerran lukuvuodessa. Kirjatenttiä suositellaan vain siinä tapauksessa, että opiskelija on estynyt osallistumasta kontaktiopetukseen.  Osallistuminen luento-opetukseen (+ oppimistehtävät ja/tai luentotentti)
Evaluation criteria:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Select all marked parts

Method 2

Description:
Kurssi järjestetään ensisijaisesti kontaktiopetuksena kerran lukuvuodessa. Kirjatenttiä suositellaan vain siinä tapauksessa, että opiskelija on estynyt osallistumasta kontaktiopetukseen.  Kirjatentti. Tenttiin kuuluu aina Schön (2015) jonka lisäksi tenttijä valitsee kaksi seuraavista: Haapala (toim.) (2018), Koponen & Saaritsa (2019), Laine ym. (2019).
Evaluation criteria:
Kaikissa suoritusmuodoissa numeerinen arvosana asteikolla 0–5. Arvosana perustuu osaamistavoitteiden toteutumista mittaavien suoritusten arviointiin.  Kontaktiopetuksen suorittamiseksi vaaditaan osallistuminen opetukseen sekä hyväksytysti suoritetut kurssin aikaiset tehtävät ja/tai luentotentti. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan. Ylimääräiset poissaolot korvataan lisätehtävillä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching