HISA1007 History of Childhood and Family (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish
Responsible organisation:
Department of History and Ethnology
Coordinating organisation:
Open University, Department of History and Ethnology
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

This course deals with the main themes of the history of the family and childhood in different periods and in different societies.

Description

The course explores the diversity and gendered nature of the Western family and its conceptions, with a particular focus on the changing role of children as members of the family and society at large.

Learning outcomes

On completion of the course, the student will

  • understand the social, cultural and historical variability of meanings given to the family
  • understand the gendered nature of perceptions and expectations of family members
  • can critically assess and analyse changing perceptions of children and childhood
  • recognise the social regulation of childhood and the family
  • have developed their communication and argumentation skills
  • acquired skills in analysing information and the ability to grasp broad issues
  • gained experience in project skills by planning their own activities and time management

Additional information

Active participation in teaching and written assignments or lecture exam. Completion by independent study – essay or book exam. Active participation in the study group and written assignments.

Study materials

For online and contact courses, the learning material is the material indicated at the beginning of the course.

Examine the following works:

Fass, Paula S., & Grossberg, Michael (eds) (2012) Reinventing childhood after World War II. University of Pennsylvania Press.

French, Anna (ed.) (2020) Early Modern Childhood: An Introduction. London: Routledge.

Lahtinen, Anu & Ilmakunnas, Johanna (toim.) (2021) Perheen jäljillä — Perhesuhteiden moninaisuus Pohjolassa 1400-2020. Tampere: Vastapaino.  

Olsen, Stephanie (ed.) (2015) Childhood, Youth and Emotions in Modern History: National, Colonial and Global Perspectives. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Vehkalahti, Kaisa, et al., (toim.) (2022) Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen: Multitieteisiä näkökulmia ja menetelmiä. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Completion methods

Method 1

Description:
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti
Evaluation criteria:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen ja oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti. Verkkokurssilla kaikkien oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti. Kirjatentissä vastattava hyväksytysti kaikkiin kysymyksiin.
Select all marked parts

Method 2

Description:
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi ja verkkokurssin oppimistehtävät
Evaluation criteria:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen ja oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti. Verkkokurssilla kaikkien oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti. Kirjatentissä vastattava hyväksytysti kaikkiin kysymyksiin.
Select all marked parts

Method 3

Description:
Kirjatentti
Evaluation criteria:
Kontaktiopetuksena järjestettävällä kurssilla osallistuminen ja oppimistehtävät ja/tai luentopäiväkirja tai luentotentti. Verkkokurssilla kaikkien oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti. Kirjatentissä vastattava hyväksytysti kaikkiin kysymyksiin.
Select all marked parts

Method 4

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study: examination (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching

x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching