GERS1011 Health and Functioning in Gerontological Theories (4 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Biologiset, psykologiset, sosiaaliset ja monitieteiset gerontologiset mallit ja teoriat
  • Gerontologiset mallit ja teoriat terveyden ja toimintakyvyn kehittymisen kuvaajina
  • Vanheneminen ja pitkäikäisyys monitieteisestä teoreettisesta näkökulmasta 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa soveltaa keskeisiä gerontologisia malleja ja teorioita
  • osaa teoreettisesti tulkita vanhenemisen ja pitkäikäisyyden prosessia ja siihen liittyviä tekijöitä yksilö- ja väestötasolla
  • osaa kriittisesti arvioida miten gerontologiset teoriat selittävät terveyden ja toimintakyvyn kehittymistä ja vertailla sekä soveltaa tutkimustietoa aktiivisen ja terveen ikääntymisen edistämisessä
  • osaa tieteelliseen tietoon perustuen argumentoida ja käydä kriittistä keskustelua

Description of prerequisites

TTIP1007 Biologinen ja fysiologinen kasvu, kypsyminen ja vanheneminen

Study materials

  • Bengtson VL, Settersten R (toim.) Handbook of theories of aging. Third edition. Springer 2016 
  • Jämsen E, Pikkarainen L, Roitto HM (toim.) Geriatrian perusteet. 4. painos. Duodecim 2024 
  • Newman A, Cauley JA (eds.) The epidemiology of aging. Springer 2012 

Completion methods

Method 1

Description:
Osa 1: Johdantoluento (2h), lukupiirityöskentely (30h), lukupiirityöskentelyn tulosten esitykset (8h). Osa 2: Itsenäinen oppimistehtävätyöskentely, kirjallisen oppimistehtävän esittely seminaareissa (8h).
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen luentopiirityöskentelyyn ja esitykseen (hyv/hyl). Kirjallinen oppimistehtävä 100 % arvosanasta.
Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching