GERA1009 Bachelor’s Seminar (2 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

  • Tutkimusprosessin vaiheet ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusperiaatteet
  • Oman tieteenalan tutkimuskohteet, keskeisimmät tiedonlähteet ja menetelmälliset lähtökohdat
  • Aiheen valinta ja rajaus
  • Tutkimuksen tekemisen eettiset periaatteet
  • Tutkielman esittäminen sekä muiden opiskelijoiden töiden opponointi 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa tunnistaa tieteenalan tutkimusaiheita ja valita sekä rajata perustellusti tutkielma-aiheen
  • osaa toteuttaa systemaattista tiedonhankintaa terveystieteiden keskeisiä tietokantoja hyödyntäen
  • osaa arvioida kriittisesti oman tieteenalansa aikaisempien tutkimusten teoreettisia, käsitteellisiä, metodologisia ja metodisia lähtökohtia sekä ongelmia ja tutkimustulosten luotettavuutta
  • osaa esitellä laatimaansa tutkielmaa, arvioida ja perustella omia ratkaisujaan sekä esittää rakentavia kehittämisehdotuksia ja kriittisiä huomioita muiden opiskelijoiden töistä tutkielmaprosessin eri vaiheissa
  • osaa arvioida kriittisesti tutkielman tekoon liittyviä eettisiä kysymyksiä 

Additional information

3. lukuvuosi (syys- ja kevätlukukausi)
Kandidaatintutkinnon suorittavat opiskelijat suorittavat kandidaattiseminaariin integroidun XYHL1007 Tutkimusviestintä (terveystieteet) -kurssin saman lukuvuoden aikana. 

Description of prerequisites

Suoritettuna tai meneillään:

LTKY1017 Tutkimustiedon kriittinen arviointi

LTKY1015 Johdatus tieteelliseen toimintaan liikunta- ja terveystieteissä

LTKY1016 Tutkimusaineiston keruu- ja analysointimenetelmät 

Study materials

  • Aveyard, H. 2010. Doing a literature review in health and social care: a practical guide. 2. painos. Maidenhead, NY : Open University Press. (e-book) (170 s.)
  • Boland, A., Cherry, M.G. & Dickson, R. (toim.) 2014. Doing a systematic review: a student´s guide. London: Sage. (240 s.)
  • Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2013. Tutki ja kirjoita. 15.-17. painos. Helsinki: Tammi. (464 s.) (soveltuvin osin)
  • Malmivaara, A. 2008. Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus vaikuttavuudesta – apuväline terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisille, tutkijoille ja päättäjille. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti 45, 273–278. (6 s.)
  • Vilkka, H. (2023). Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina. Art House.
  • Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali 

Completion methods

Method 1

Description:
Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (20 tuntia) ja kirjaston tiedonhaun harjoituksiin (4 tuntia), kandidaatintutkielman esittäminen ja opponenttina toimiminen.
Evaluation criteria:
Seminaarien ja seminaaritehtävien hyväksytty suorittaminen
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (2 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish

Teaching