FTES1012 Evidence Based Rehabilitation and Quality (5 cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Näyttöön perustuva kuntoutus, oman asiantuntijuuden reflektio näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä. Näyttöön perustuvan toiminnan suunnittelu.

Description

1. Näyttöön perustuvuus monitieteisen kuntoutuksen kontekstissa
2. FinAme-asiantuntijuusmalli sovellettuna kuntoutuksen asiantuntijan työskentelyvastuisiin
3. Näyttöön perustuvan terveydenhuollon mallin osa-alueet; maailman laajuinen hyvinvointi, näytön tuottaminen, näytön tiivistäminen, näytön levittäminen, ja näytön käyttöönotto sekä niihin liittyvät keskeiset menetelmälliset sovellukset.

Learning outcomes

1.Opiskelija reflektoi monitieteisen kuntoutuksen näyttöön perustuvuutta

2.Opiskelija analysoi osaamistaan ja sen kehittymisten mahdollisuuksia kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä

3.Opiskelija suunnittelee toimintatapoja ja menetelmiä näyttöön perustuvan tiedon tiivistämiseksi, tuottamiseksi, näytön käyttöönoton tai levittämisen edistämiseksi. 

Additional information

Tämä opintojakso on osa Kuntoutuksen asiantuntijuus -moduulia (15 op), jonka muut opintojaksot ovat: 

  • Digital guidance and interaction (JAMK) (5op) 

  • Ohjauksen tutkiminen ja kehittäminen kuntoutuksessa (JYU) (5op)  

Description of prerequisites

Opintojakso on EQF7 tasoa, jolloin alempi korkeakoulutason tutkinto on vaatimuksena. 

Study materials

Ajankohtaiset tieteelliset artikkelit ja julkaisut, muun muassa seuraavat:
FinAme -asiantuntijuusmalli https://www.hotus.fi/asiantuntijuustoimintamalli/

Jordan et al. 2019. The updated Joanna Briggs Institute model of Evidence-based Health care

https://journals.lww.com/ijebh/Fulltext/2019/03000/The_updated_Joanna_Briggs_Institute_Model_of.8.aspx

JBI Manual for Evidence Implementation: https://jbi-global-wiki.refined.site/space/JHEI 

JBI Manual for evidence synthesis: https://jbi-global-wiki.refined.site/space/MANUAL

Moullin, J.C., Dickson, K.S., Stadnick, N.A. et al. Systematic review of the Exploration, Preparation, Implementation, Sustainment (EPIS) framework. Implementation Sci 14, 1 (2019). https://doi.org/10.1186/s13012-018-0842-6

Munn, Zachary PhD, GradDip HlthSc, BMedRad; Stern, Cindy PhD; Porritt, Kylie PhD; Lockwood, Craig PhD; Aromataris, Edoardo PhD; Jordan, Zoe PhD. Evidence transfer: ensuring end users are aware of, have access to, and understand the evidence. International Journal of Evidence-Based Healthcare 16(2):p 83-89, June 2018. | DOI: 10.1097/XEB.0000000000000134

Porter M. 2010. What is value in health care? NJEM.23:2477-2481.

Rajavaara M. 2007. Vaikuttavuusyhteiskunta. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 84:2007.

Skivington et al. 2021. A new framework for developing and evaluating complex interventions. BMJ. https://doi.org/10.1136/bmj.n2061 

Completion methods

Method 1

Description:
Oppimispäiväkirja 2 op ja ryhmätehtävä 3 op.
Evaluation criteria:
1-2 Opiskelija erottelee näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistaa yhden esimerkin avulla, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja. Opiskelija kuvailee omaa rooliaan kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä. Opiskelija suunnittelee tai toteuttaa yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on perusteltu. Valittu osa-alue (esim. tiedon tiivistäminen tai näytön käyttöönotto) voi jäädä osittain jää osittain irralliseksi suhteessa kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin osittain. 3-4 Opiskelija erottelee näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käyttää niitä monipuolisesti perustellen näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistaa esimerkein, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja laajasti. Opiskelija kuvailee monipuolisesti omaa rooliaan kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä ja osaa esittää konkreettisia toimia asiantuntijana kehittymiseksi. Opiskelija suunnittelee tai toteuttaa yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on perusteltu. Valittu osa-alue on loogisessa suhteessa tuotettuun kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin. 5 Opiskelija erottelee näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käyttää niitä kriittisesti perustellen näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistaa relevantein esimerkein, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja. Opiskelija kuvailee omaa rooliaan kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä ja osaa esittää konkreettisia toimia asiantuntijana kehittymiseksi. Opiskelija suunnittelee tai toteuttaa yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on kriittisesti perusteltu. Valittu osa-alue on loogisessa suhteessa tuotettuun kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin ja tuottaa uutta käyttökelpoista tietoa suhteessa kehittämistarpeisiin.
Time of teaching:
Period 3, Period 4
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching