FTES1009 Research and Development of Counselling in Rehabilitation (5 cr)

Study level:
Other studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Sport and Health Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Ohjauksen tutkimuksen teoreettisfilosofiset perusteet, ohjauksen teoria- ja tutkimustiedon soveltaminen kuntoutuksen monialaisissa toimintaympäristöissä.

Description

  • Ohjauksen tutkimuksen teoreettisfilosofiset lähtökohdat ja niiden sovellusmahdollisuudet kuntoutuksessa
  • Ohjausmenetelmien tieteellisen perustan tarkastelu ja kehittäminen kuntoutuksen toimintaympäristöissä
  • Kuntoutuskontekstissa tapahtuvaan ohjaukseen liittyvän teoria- ja tutkimustiedon hyödyntäminen kirjallisessa oppimistehtävässä monialaisesti 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää yleisimmät ohjauksen tutkimuksen teoreettisfilosofiset lähtökohdat, ohjauksen tutkimuksen taustalla olevien teorioiden periaatteet sekä niiden sovellusmahdollisuudet kuntoutuksessa yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
  • osaa tarkastella kriittisesti ja kehittää ohjausta kuntoutuksessa monialaisesti
  • osaa soveltaa ohjaukseen liittyvää teoria- ja tutkimustietoa kuntoutuksen monialaisissa toimintaympäristöissä 

Additional information

Tämä opintojakso on osa Kuntoutuksen asiantuntijuus -moduulia (15 op), jonka muut opintojaksot ovat:

  • Digital guidance and interaction (JAMK) (5op)

  • Kuntoutuksen näyttöön perustuvuus ja laatu (OAMK) (5op)

Korvaa opintojakson:

  • FTES1006 – Ohjauksen ja käyttäytymisen muutoksen tutkimus (5 op) 

Study materials

  • Brinkman S. Philosophies of qualitative research 2017.
  • Buber, M. 1999. Minä ja Sinä. WSOY
  • Falvo, DR. 2011. Patient effective education: A guide to increase adherence. Jones & Bartell Publication. London.
  • Hagger, M. ym. 2020. The Handbook of behavior change. Cambridge. United Kingdom: Cambridge University Press [e-kirjana]
  • Lincoln & Denzin. Handbook of qualitative research. 2nd edition. 2000.
  • Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus
  • Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus [myös e-kirjana].
  • Muu opintojaksolla jaettava ajankohtainen kirjallisuus.  

Completion methods

Method 1

Description:
Aktiivinen osallistuminen verkkoseminaareihin (10 h), itsenäinen opiskelu, verkossa tapahtuva itsenäinen sekä ryhmätyöskentely, verkko-oppimistehtävät ja seminaarityö.
Evaluation criteria:
Seminaarityö (100 %)
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching