ERIP102 Participants and Networks in Special Education (5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Open University, Department of Educational Sciences
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028
Tweet text
Opintojaksolla hahmotat erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä ja yhteistyöverkostoja vierailukäyntien avulla sekä tutustut tukijärjestelmiin ja lainsäädäntöön.
Description
erityiskasvatuksen toimintaympäristöt, tukijärjestelmät, lainsäädäntö, yhteistyöverkostot
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvailla erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä
- jäsentää erityiskasvatuksen yhteistyöverkostoja, monialaisen ja perhelähtöisen työskentelyn perusteita
- tunnistaa tukijärjestelmät lapsuudesta aikuisuuteen
- soveltaa keskeistä tukijärjestelmiin liittyvää lainsäädäntöä.
- kuvailla erityiskasvatuksen toimintaympäristöjä
- jäsentää erityiskasvatuksen yhteistyöverkostoja, monialaisen ja perhelähtöisen työskentelyn perusteita
- tunnistaa tukijärjestelmät lapsuudesta aikuisuuteen
- soveltaa keskeistä tukijärjestelmiin liittyvää lainsäädäntöä.
Study materials
1. Jahnukainen, M., & Harrikari, T. (toim.). (2024). Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa. Vastapaino. Myös E-kirjana. Soveltuvin osin.
2. Määttä, P., & Rantala, A. (2022). Tavallisen erityinen lapsi: kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä. (3. uudistettu painos). PS-kustannus. Myös E-kirjana.
TAI
Pihlaja, P., & Viitala, R. (2022). Varhaiserityiskasvatus. (3. uudistettu painos). PS-kustannus. Myös E-kirjana.
3. Finlex-verkkosivut (http://www.finlex.fi)
4. Vapaavalintaiset artikkelit (3 kpl)
Completion methods
Method 1
Description:
Erityispedagogiikan ja varhaiserityispedagogiikan tutkinto-ohjelmien opiskelijoille.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts
Method 2
Description:
Erityispedagogiikan perusopintoja vapaasti valittavina opintoina suorittaville.
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja oppimistehtävien/tentin tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
9/16–12/31/2024 Independent project
x
Independent study (5 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish