CVAM1600 Mathematics in Early Childhood Pedagogy (3 cr)
Description
Varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittyminen; varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen matemaattiset tavoitteet, pedagogiset toimintatavat; kieli- ja kulttuuritietoinen matematiikan opetus; koti ja päiväkoti matemaattisena oppimisympäristönä; matemaattisten valmiuksien havainnointi, tukeminen ja arviointi; matemaattiset oppimisvaikeudet ja niiden ennaltaehkäisy
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittymisen
tuntee varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmien matematiikan opetusta koskevat tavoitteet
ymmärtää opettajan pedagogisten toimintatapojen merkityksen lapsen matemaattisten taitojen kehittymisen ja oppimisen tukemisessa
omaa pedagogisia valmiuksia ohjata eri ikäisten lasten matemaattisten taitojen kehittymistä arjen eri tilanteissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä
omaa pedagogisia valmiuksia ohjata matemaattisten taitojen oppimista kieli- ja kulttuuritietoisesti, sekä eriyttää matemaattista toimintaa ikä- ja taitotason mukaisesti
ymmärtää havainnoinnin ja arvioinnin merkityksen lasten matemaattisten taitojen kehittymisessä ja tukemisessa
ymmärtää kotiympäristön merkityksen varhaisten matemaattisten taitojen oppimisessa
tuntee matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä ja tietää keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi.
Study materials
Soveltuvin osin:
Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luku 16, 221 –235. Jyväskylä: PS-kustannus.
Mononen, R., Aunio, P., Korhonen, J., Tapola, A. & Väisänen, E. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus.
Parviainen, P. 2019. The Development of Early Mathematical Skills – A Theoretical Framework for a Holistic Model. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 8(1), 162-191.
Kirjallisuutta/artikkeleja sopimuksen mukaan