CVAM1600 Mathematics in Early Childhood Pedagogy (3 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Coordinating organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittyminen; varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen matemaattiset tavoitteet, pedagogiset toimintatavat; kieli- ja kulttuuritietoinen matematiikan opetus; koti ja päiväkoti matemaattisena oppimisympäristönä; matemaattisten valmiuksien havainnointi, tukeminen ja arviointi; matemaattiset oppimisvaikeudet ja niiden ennaltaehkäisy   

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija 

  • tuntee varhaisten matemaattisten taitojen ja matemaattisen ajattelun kehittymisen  

  • tuntee varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opetussuunnitelmien matematiikan opetusta koskevat tavoitteet  

  • ymmärtää opettajan pedagogisten toimintatapojen merkityksen lapsen matemaattisten taitojen kehittymisen ja oppimisen tukemisessa  

  • omaa pedagogisia valmiuksia ohjata eri ikäisten lasten matemaattisten taitojen kehittymistä arjen eri tilanteissa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä 

  • omaa pedagogisia valmiuksia ohjata matemaattisten taitojen oppimista kieli- ja kulttuuritietoisesti, sekä eriyttää matemaattista toimintaa ikä- ja taitotason mukaisesti  

  • ymmärtää havainnoinnin ja arvioinnin merkityksen lasten matemaattisten taitojen kehittymisessä ja tukemisessa  

  • ymmärtää kotiympäristön merkityksen varhaisten matemaattisten taitojen oppimisessa 

  • tuntee matemaattisiin oppimisvaikeuksiin vaikuttavia tekijöitä ja tietää keinoja matemaattisten oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi.  

Study materials

Soveltuvin osin:

Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Luku 16, 221 –235. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Mononen, R., Aunio, P., Korhonen, J., Tapola, A. & Väisänen, E. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. Jyväskylä: PS-kustannus. 

Parviainen, P. 2019. The Development of Early Mathematical Skills – A Theoretical Framework for a Holistic Model. Journal of Early Childhood Education Research; Vol 8(1), 162-191.  

Kirjallisuutta/artikkeleja sopimuksen mukaan  

Completion methods

Method 1

Description:
Monimuotototeutus
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (3 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching