CVAM1150 Child’s Development, Health and Wellbeing (5 cr)
Description
Varhaisvuosien kehitys, kehitysteoriat ja temperamenttiteoriat; kehittyvän lapsen tarpeet; kiintymyssuhteet ja varhainen vuorovaikutus; psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä terveys ja terveydenhuolto; suoja- ja riskitekijät, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy; kriisivalmius ja turvataitokasvatus, hoito- ja palvelujärjestelmä.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
ymmärtää klassisia kehityspsykologian teorioita ja on tutustunut uuteen tutkimustietoon lapsen kehityksestä ja tunnistaa kehityksen suoja- ja riskitekijöitä
on omaksunut perustiedot lapsen varhaisvuosien kehityksestä
ymmärtää lapsen hyvinvoinnin sosiaalisia, psyykkisiä ja fyysisiä näkökulmia
osaa tarkastella, arvioida ja tukea lapsen kehitystä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia sekä tunnistaa näihin vaikuttavia tekijöitä
ymmärtää kiusaamis- ilmiön moninaisuutta ja omaa taitoja ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamistilanteisiin lapsiryhmässä
omaa perustiedot turvataitokasvatuksesta
osaa tukea kriisissä olevaa lasta ja ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia kriisitilanteissa
on tutustunut tavallisimpiin lastentauteihin, tapaturmiin, lääkehoidon suunnitelmaan sekä ensiapuun.
Study materials
Soveltuvin osin:
Keltikangas-Järvinen, L. (2004) (tai uudempi painos). Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. WSOY (s. 1- 263).
Laaksonen, V. (2022). Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.TAI
Repo, L. (2015). Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy. PS-kustannus.
Pulkkinen, L., Ahonen, T., & Ruoppila I. (toim.) (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uudistettu painos). PS-kustannus.
Thomasello, M. Becoming human. Harvard University Press. (e-kirja)
Kirjallisuutta/artikkeleita sopimuksen mukaan