CVAM1150 Child’s Development, Health and Wellbeing (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Coordinating organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Varhaisvuosien kehitys, kehitysteoriat ja temperamenttiteoriat; kehittyvän lapsen tarpeet; kiintymyssuhteet ja varhainen vuorovaikutus; psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen hyvinvointi sekä terveys ja terveydenhuolto; suoja- ja riskitekijät, kiusaaminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy; kriisivalmius ja turvataitokasvatus, hoito- ja palvelujärjestelmä. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • ymmärtää klassisia kehityspsykologian teorioita ja on tutustunut uuteen tutkimustietoon lapsen kehityksestä ja tunnistaa kehityksen suoja- ja riskitekijöitä

  • on omaksunut perustiedot lapsen varhaisvuosien kehityksestä

  • ymmärtää lapsen hyvinvoinnin sosiaalisia, psyykkisiä ja fyysisiä näkökulmia

  • osaa tarkastella, arvioida ja tukea lapsen kehitystä sekä fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia sekä tunnistaa näihin vaikuttavia tekijöitä

  • ymmärtää kiusaamis- ilmiön moninaisuutta ja omaa taitoja ennaltaehkäistä ja puuttua kiusaamistilanteisiin lapsiryhmässä

  • omaa perustiedot turvataitokasvatuksesta

  • osaa tukea kriisissä olevaa lasta ja ennaltaehkäistä psyykkistä pahoinvointia kriisitilanteissa

  • on tutustunut tavallisimpiin lastentauteihin, tapaturmiin, lääkehoidon suunnitelmaan sekä ensiapuun. 

Study materials

Soveltuvin osin:

Keltikangas-Järvinen, L. (2004) (tai uudempi painos). Temperamentti: Ihmisen yksilöllisyys. WSOY (s. 1- 263).

Laaksonen, V. (2022). Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.TAI

Repo, L. (2015). Pienet lapset ja kiusaamisen ehkäisy. PS-kustannus.

Pulkkinen, L., Ahonen, T., & Ruoppila I. (toim.) (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uudistettu painos). PS-kustannus.

Thomasello, M. Becoming human. Harvard University Press. (e-kirja) 

Kirjallisuutta/artikkeleita sopimuksen mukaan 

Completion methods

Method 1

Description:
Monimuotototeutus
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching