CVAM1130 Language in Early Childhood (4 cr)
Description
Lapsen kielen kehitys, kielitietoisuus, monikielisen oppijan tukeminen, S2-opetus, monilukutaito, kaksikielinen varhaiskasvatus ja esiopetus
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee lapsen kielen kehityksen vaiheet
osaa tukea lapsen kielellisiä taitoja ja valmiuksia sekä kielellisen identiteetin kehitystä
ymmärtää kielitietoisuuden eri ulottuvuudet ja kielitietoisen pedagogiikan toimintaperiaatteet
osaa soveltaa kielitietoista pedagogiikkaa moninaisista kielellisistä ja kulttuurisista taustoista tulevien lasten kanssa
Osaa tukea lapsen kielellisiä taitoja ja valmiuksia toteuttamalla kielikasvatusta kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisissa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristöissä
ymmärtää S2-opetuksen, monilukutaidon ja kaksikielisen varhaiskasvatuksen pedagogisia lähtökohtia
Study materials
Soveltuvin osin:
Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-Kustannus.
Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Varhaista monikielisyyttä tukemassa: kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa. Kasvatus, 51(4), 439-454
Honko, M., & Mustonen, S. (20). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 28-44
Kirjallisuutta/artikkeleita sopimuksen mukaan