CVAM1130 Language in Early Childhood (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Coordinating organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Lapsen kielen kehitys, kielitietoisuus, monikielisen oppijan tukeminen, S2-opetus, monilukutaito, kaksikielinen varhaiskasvatus ja esiopetus 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee lapsen kielen kehityksen vaiheet

  • osaa tukea lapsen kielellisiä taitoja ja valmiuksia sekä kielellisen identiteetin kehitystä

  • ymmärtää kielitietoisuuden eri ulottuvuudet ja kielitietoisen pedagogiikan toimintaperiaatteet

  • osaa soveltaa kielitietoista pedagogiikkaa moninaisista kielellisistä ja kulttuurisista taustoista tulevien lasten kanssa

  • Osaa tukea lapsen kielellisiä taitoja ja valmiuksia toteuttamalla kielikasvatusta kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisissa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristöissä

  • ymmärtää S2-opetuksen, monilukutaidon ja kaksikielisen varhaiskasvatuksen pedagogisia lähtökohtia 

Study materials

Soveltuvin osin:

Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S. & Ukkola, S. (toim.) (2020). Lapsen kielenkehitys. Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys. PS-Kustannus.

Honko, M., & Mustonen, S. (2020). Varhaista monikielisyyttä tukemassa: kielitietoiset toimintatavat varhaiskasvatuksessa. Kasvatus, 51(4), 439-454

Honko, M., & Mustonen, S. (20). Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 28-44

Kirjallisuutta/artikkeleita sopimuksen mukaan 

Completion methods

Method 1

Description:
Monimuotototeutus
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5

Teaching