CVAM1110 Ethics and Equality in Early Childhood Education (4 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Kokkola University Consortium Chydenius
Coordinating organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Monimuotototeutus

Description

Varhaiskasvatustyön moraaliset ja eettiset lähtökohdat, ammatti-identiteetin eettiset perusteet, ihmisoikeuksien ja lasten oikeuksien soveltaminen opettajan työssä, kulttuurinen moninaisuus ja kulttuurisesti vastuuntuntoinen pedagogiikka, katsomuskasvatus sekä tasa-arvoinen ja sukupuolisensitiivinen kasvatus. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa perustella omaa eettistä ajatteluaan ja sen avulla ammatillista toimintaansa

  • tuntee etiikan peruskäsitteet ja tuntee etiikan teorioita

  • tunnistaa varhaiskasvatusta ohjaavat arvot ja osaa toimia niiden mukaisesti

  • tunnistaa varhaiskasvatustyön moraalis-eettisiä kysymyksiä ja osaa pohtia niitä lasten sekä työyhteisön kanssa

  • osaa tarkastella ammattieettisiä periaatteita ja rakentaa ammatillista arvoperustaa tiimin pedagogisena johtajana

  • tunnistaa kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden sekä osaa toimia moninaisissa lapsiryhmissä ja ymmärtää niiden merkityksen varhaiskasvatuksessa

  • ymmärtää katsomuskasvatuksen periaatteet ja osaa toteuttaa sitä osana pedagogista toimintaa

  • osaa toteuttaa tasa-arvoista ja sukupuolisensitiivistä kasvatusta

  • ymmärtää demokratian, yhdenvertaisuuden sekä lasten oikeuksien merkityksen varhaiskasvatustyön perustavina lähtökohtina. 

Study materials

Soveltuvin osin:

Männistö, P., Rautiainen, M. & Vanhanen-Nuutinen, L. (toim.) (2017) Hyvän lähteillä – demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus opetustyössä. Jyväskylän yliopistopaino

Paavola, H. (2017). Identiteetin tukeminen monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa. teoksessa T. Haapsalo, H. Petäjä, P. Vuorelma-Glad, M. Sandén, H. Pulkkinen, & I. Tahvanainen (Toimittajat), Varhaiskasvatus katsomusten keskellä (Sivut 194-201). Lasten Keskus ja Kirjapaja

Paavola, H., & Pesonen, J. (2021). Diversity discourses in the Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. Journal of Early Childhood Education Research, 10(3), 1-20.

Pesonen, J., & VOL:n koulutuspoliittinen työryhmä (2020, Jun). Varhaiskasvatuksen opettajan ammattieettiset ohjeet. Varhaiskasvatuksen opettajien liitto  

Completion methods

Method 1

Description:
Monimoutototeutus
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching