CVAM1090 Pedagogy of Fine Arts and Crafts (5 cr)
Description
Kuvataidekasvatuksen suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi, kuvan tekemisen tavat, välineet ja materiaalit, kuvataiteellinen ilmaisu ja kuvantulkinta, ympäristön esteettinen tarkastelu.
Käsityön peruskäsitteistö ja turvallinen työskentely, käsityön materiaalit, käsityötyövälineet ja työtavat, eri-ikäisten lasten käsityötoiminnan organisointi ja ohjaaminen varhaiskasvatuksen vaihtelevissa toimintaympäristöissä.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa suunnitella, toteuttaa, ohjata ja arvioida tavoitteellista, lapsilähtöistä ja kokemuksellista kuvataide- ja käsityökasvatusta varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
hallitsee keskeiset käsitteet, välineet, materiaalit ja työtavat sekä huomioi turvallisuuden välineiden ja työtapojen valinnassa
osaa hyödyntää lasten aistimuksia, havaintoja ja kokemuksia sekä erilaisia oppimisympäristöjä ja ympäröivää kulttuuria suunnittelun lähtökohtana ja työskentelyn toteuttamisessa
ymmärtää kuvataiteen ja käsityön osana varhaiskasvatuksen laaja-alaisia oppimisen alueita
Study materials
Soveltuvin osin:
Salminen, A., Koskinen, I. 2005. Pääjalkainen: kuva ja havainto. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu. Soveltuvin osin.
Rusanen, S., Kuusela, M., Rintakorpi, K. & Torkki, K. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten Keskus.
Pääjoki T. 2016. Lasten taiteellinen toimijuus. Teoksessa: Hujala, E. & Turja, L. (toim.)
Varhaiskasvatuksen käsikirja. 3. painos. s. 111-123. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karppinen, S. 2009. Kädentaidot ja käsityökasvatus. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L. Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3, s. 56-65.