CVAM1090 Pedagogy of Fine Arts and Crafts (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Kokkola University Consortium Chydenius
Coordinating organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Kuvataidekasvatuksen suunnittelu, toteutus, arviointi ja dokumentointi, kuvan tekemisen tavat, välineet ja materiaalit, kuvataiteellinen ilmaisu ja kuvantulkinta, ympäristön esteettinen tarkastelu.

Käsityön peruskäsitteistö ja turvallinen työskentely, käsityön materiaalit, käsityötyövälineet ja työtavat, eri-ikäisten lasten käsityötoiminnan organisointi ja ohjaaminen varhaiskasvatuksen vaihtelevissa toimintaympäristöissä. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa suunnitella, toteuttaa, ohjata ja arvioida tavoitteellista, lapsilähtöistä ja kokemuksellista kuvataide- ja käsityökasvatusta varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen

  • hallitsee keskeiset käsitteet, välineet, materiaalit ja työtavat sekä huomioi turvallisuuden välineiden ja työtapojen valinnassa

  • osaa hyödyntää lasten aistimuksia, havaintoja ja kokemuksia sekä erilaisia oppimisympäristöjä ja ympäröivää kulttuuria suunnittelun lähtökohtana ja työskentelyn toteuttamisessa

  • ymmärtää kuvataiteen ja käsityön osana varhaiskasvatuksen laaja-alaisia oppimisen alueita 

Study materials

Soveltuvin osin:

Salminen, A., Koskinen, I. 2005. Pääjalkainen: kuva ja havainto. Helsinki: Taideteollinen korkeakoulu. Soveltuvin osin.

Rusanen, S., Kuusela, M., Rintakorpi, K. & Torkki, K. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten Keskus.

Pääjoki T. 2016. Lasten taiteellinen toimijuus. Teoksessa: Hujala, E. & Turja, L. (toim.)

Varhaiskasvatuksen käsikirja. 3. painos. s. 111-123. Jyväskylä: PS-kustannus.

Karppinen, S. 2009. Kädentaidot ja käsityökasvatus. Teoksessa I. Ruokonen, S. Rusanen & A-L. Välimäki (toim.) Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa. Iloa, ihmettelyä ja tekemistä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 3, s. 56-65.  

Completion methods

Method 1

Description:
Monimuotototeutus
Evaluation criteria:
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien/tentin suorittaminen hyväksytysti. Arviointiasteikko 0-5.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching