CVAM1010 Early Childhood Pedagogy (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology, Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Coordinating organisation:
Kokkola University Consortium Chydenius - Education
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Description

Varhaisvuosien pedagogiikan lähtökohdat, pedagogisen toiminnan osa-alueet, varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt, varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen sekä arviointi ja reflektointi

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • ymmärtää varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman merkityksen varhaiskasvatuksessa sekä soveltaa varhaiskasvatuksen asiakirjoja pedagogisessa toiminnassa

  • tuntee varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeisiä käsitteitä, toimintatapoja ja pedagogisia periaatteita ja ymmärtää pedagogisen toiminnan muodostuvan kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudesta

  • kykenee tarkastelemaan oppimis-, vuorovaikutus- ja hoidon tilanteita eri näkökulmasta

  • ymmärtää havainnoinnin, suunnittelun, ohjauksen, arvioinnin ja dokumentoinnin merkityksen varhaiskasvatuksessa

  • ymmärtää laadukkaan pedagogisen vuorovaikutuksen ja myönteisen ilmapiirin merkityksen pedagogisessa toiminnassa

  • tunnistaa varhaiskasvatuksen toimintaympäristöjä

  • tiedostaa varhaiskasvatuksen opettajan tehtäväkuvan ja keskeiset roolit varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä ja tuntee varhaiskasvatusjärjestelmää ja vahaiskasvatuslakia

  • tunnistaa ja osaa kehittää omaa pedagogista ajatteluaan sekä itsearviointi- ja reflektiotaitojaan sekä tunnistaa omaa osaamistaan, vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan tulevana varhaiskasvatuksen ammattilaisena 

Study materials

Soveltuvin osin: 

Koivula, Siippainen, Eerola-Pennanen (toim.) (2022). Valloittava Varhaiskasvatus. Luvut 1-2; 6; 9-10; 13; 15-16; 17 (3. korjattu ja laajennettu painos). Vastapaino.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2022). Helsinki: Opetushallitus.

Muuta kirjallisuutta/artikkeleita sopimuksen mukaan 

Completion methods

Method 1

Description:
Monimuotototeutus
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching