CNS-P4 Co-operative business and management (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Jyväskylä University School of Business and Economics
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Osuuskunnat ovat suuria eri alojen osaajien työllistäjiä. Kurssilla opit ymmärtämään osuustoiminnallisen yritysmallin piirteitä ja johtamista osuuskunnissa.

Description

Osuustoiminnallisen yritysmallin ominaispiirteiden vaikutus yrityksen tavoitteeseen, kaksoisluonteeseen, omistajuuteen, tuloksenjakoon, hallintorakenteeseen ja päätöksentekoon sekä markkinointiin ja johtamiseen. Tarkastelun kohteina ovat sekä suuret että pienet osuuskunnat, mukaan lukien asiakasomisteiset, tuottaja- ja työosuuskunnat. 

Learning outcomes

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

  • osaa keskeiset osuuskuntien erityispiirteet johtamisen ja liiketoiminnan tarkoituksen näkökulmasta ymmärtää osuuskuntien ominaispiirteet ja niiden vaikutukset erityisesti osuuskuntien hallintoon, päätöksentekoon, markkinointiin sekä johtamiseen;

  • osaa analysoida ja raportoida valitsemansa case-osuuskunnan liiketoiminnan eri osa-alueita itsenäisessä oppimistehtävässä.

Additional information

Co-op Network Studies verkkokurssi (järjestäjä LUT-yliopisto). Jyväskylän yliopiston opiskelijat ilmoittautuvat Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kautta. Linkki alla. HUOM! JYU-opiskelijat: Ei ilmoittautumista JYU-Sisuun!

Co-op Network Studies CNS | Ruralia-instituutti | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)

Opetus periodissa 2. Verkkoluentoja neljä tuntia. Itsenäiset tehtävät.

Study materials

Davis, Peter (2006) “Beyond human resource management in co-operatives”, Cross Cultural Management: An International Journal, vol 13., issue 1, pp. 69-95

Tuominen, Pasi (2012:) The Purpose of Consumer Co-operation: Implications for the Management and Governance of Co-operatives. Lappeenranta University of Technology. http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/86193/-is-bn%20 9789522653093.pdf?sequence=1 Tuominen, Terhi (2013): The accumulation of financial and social capital as a means to achieve a sustained competitive advantage for consumer co-operatives Väitöskirja. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 548. Lappeenranta University of Technology. http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/93983/isbn9789522655103.pdf?sequence=2

Puusa, A., Mönkkönen, K. & Varis, A. (2013) Mission lost? Dilemmatic dual nature of cooperatives. Journal of Co-operative Organization and Management, 1 (1), 6-14

Soveltuvin osin: Hiltunen, M., Hänninen, J., Ossa, J., Pättiniemi, P., Pötry, J., Tainio, J. & Troberg, E. (2009): Henkilöstöomisteinen yritys. Yhdessä yrittämällä menestykseen. Tietosanoma.

Muu vastuuopettajan ilmoittama kirjallisuus 

Completion methods

No completion methods