AIKS1100 Learning and Development in Sustainable Working Life (5 cr)
Description
Opintojaksolla tarkastellaan työssä tapahtuvaa oppimista ja oppimisen kehittämistä ja tukemista teoreettisesta ja käytännönläheisistä näkökulmista. Oppimista ja ammatillista kehittämistä lähetystään osallisuuden ja kestävyyden näkökulmista, erityisesti sosiaalisen ja inhimillisen kestävyyden ulottuvuuden kautta.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee keskeiset työssä oppimista ja ammatillista kehittymistä kuvaavat teoreettiset lähestymistavat
- tuntee työelämän kehittämistä kuvaavat tutkimukselliset lähestymistavat ja käytänteet
- syventää ymmärrystä osallisuudesta ja työssä oppimisesta monimutkaisesti kytkeytyneessä yhteiskunnassa kestävyyden näkökulmasta
- saa valmiuksia osallistua sosiaalisesti ja inhimillisesti kestävän yhteiskunnan ja työelämän rakentamiseen
- perehtyy kestävään oppimiseen keskeisenä tulevaisuuden opiskelutaitona
Description of prerequisites
kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen aineopinnot
Study materials
1. Harteis, C., Gijbels, D. & Kyndt, E. (2022). Research Approaches on Workplace Learning Insights from a Growing Field. Professional Learning and Development series. Springer.
2. Watkins, K. E. & Marsick, V. J. (2023) Rethinking Workplace Learning and Development. Rethinking Business and Management series. Edward Elgar.
3. Martikainen, S.-J. (2022). Meaningful Work and Eudaimonia: Contributing to Social Sustainability in the Workplace. Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT. https://lutpub.lut.fi/handle/10024/163774
4. Ehnert, I., Harry, W & Zink, K. J. (2014). Sustainability and Human Resource Development. Developing Sustainable Business organizations. Springer. Osat I ja II.
Lisäksi opetusohjelmassa mainittu muu oppimateriaali.