AIKP1600 Pedagogical development project (6 cr)
Description
Muuttuva yhteiskunta ja työelämä haastavat kehittämään oppimis- ja toimintaympäristöjä. Aikuiskasvatustiede vastaa haasteeseen tutkimuksella. Tutkimustiedon ja reflektion avulla voidaan tiedostaa ja pyrkiä ratkomaan ongelmia, mikä mahdollistaa perustellun toiminnan ja kehityksen. Opintokokonaisuuden päättävässä opintojaksossa sovelletaan jakson tutkimuskirjallisuutta ja opintokokonaisuudessa aiemmin opittua rajattuun pedagogiseen kehittämishankkeeseen jossain itselle tutussa ympäristössä.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· rajata aikuisten opetus-ohjaus-kontekstista kehittämistä vaativa kohteen ja hahmottaa didaktisen prosessin vaiheet (tavoitteet, toteutus, arviointi)
· tunnistaa ja jäsentää aikuiskasvatustieteellisiä oppimisen, ohjauksen ja arvioinnin teorioita koulutustilaisuuden/koulutuksen/kurssin suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
· tarkastella kriittisesti kehittymisen haasteita sekä ohjauksen vallitsevia käytänteitä ja ohjaajaidentiteettiä
Study materials
Atjonen, P. (2021). Kehittävä arviointi kasvatusalalla (2. painos). Kirjokansi. Saatavana myös e-kirjana.
JA
-Onnismaa, J. (2021). Ohjaus- ja neuvontatyö - Aikaa, huomiota ja kunnioitusta (3., uudistettu laitos). Gaudeamus. Saatavana myös e-kirjana.
JA
-Yksi oppimista ja/tai ohjausta käsittelevä lähde edellisistä opintojaksoista
JA
-Vähintään kolme vapaavalintaista tieteellistä lähdettä