AIKP1300 Sustainable learning in a changing working life and society (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Open University
Curriculum periods:
2024-2025, 2025-2026, 2026-2027, 2027-2028

Tweet text

Haluatko ymmärtää yhteiskunnan ja työelämän muutosta, oppimista ja hyvinvointia? Tule jaksolle Aikuinen oppija muuttuvassa työssä ja yhteiskunnassa!

Description

Yhteiskunta ja työelämä ovat jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii oppimista ja osaamisen uusintamista. Muutokset ovat monimutkaisia ja prosessiluonteisia, ne ovat yhtäaikaisesti sekä myönteisiä että haitallisia. Muuttuvaa työelämää on kuvattu kaksijakoisin, osin myyttisinkin, käsittein. Toisaalta puhutaan työn imusta ja vetovoimasta, toisaalta puhutaan työn pirstaloitumisesta ja rajattomuudesta. Samaan aikaan kiihtyy toisaalta keskustelu mm. tehostamisesta, stressistä, etätyöstä, jatkuvasta oppimisesta ja toisaalta kestävästä muutoksesta, hyvinvoinnista, kohtuullistamisesta ja ekososiaalisesta sivistyksestä. Myös kysymykset uraohjauksesta, itseohjautuvista työyhteisöistä ja johtajuudesta vaativat pohdintaa. Yhteiskuntaa, työelämää ja yksilöä koskettavat muutosprosessit kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa ja muodostavat moniulotteisen dialogin.

Learning outcomes

Opintojakson tehtyään opiskelija osaa:

· hahmottaa yhteiskunnan, työelämän ja yksilön välisiä suhteita ja muutoksia

· tarkastella moninäkökulmaisesti työelämää, kestävää oppimista ja sivistystä muuttuvassa yhteiskunnassa

· jäsentää työn, oppimisen ja hyvinvoinnin suhdetta yksilön näkökulmasta

Study materials

Foster, R., Heikkinen, H. L. T., Nyberg, C., Saari, A. & Salonen, A. O. (toim.). (2023). Kertomuksia kestävästä elämästä. Into Kustannus. Teoksen pysyvä osoite verkossa: haaga-helia.fi/kestava-elama

-Kasvio, A. (2014). Kestävä työ ja hyvä elämä. Gaudeamus. Saatavana myös e-kirjana.

-Koivunen, T., Sippola, M. & Melin, H. (toim.). (2023). Työ elää — Murroksia, trendejä ja muutoksen suuntia Suomessa. Gaudeamus. Saatavana myös e-kirjana.

-Lemmetty, S. & Collin, K. (toim.). (2022). Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Kasvatustieteiden laitos. Sophi, 20. Jyväskylän yliopisto. JYX - Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (jyu.fi)
Osa I JA luku 14,
TAI luvulle 14 vaihtoehtoisena lähteenä:
-Brandi, U., Collin, K., & Lemmetty, S. (2022). Sustainability Perspectives in Organizational and Workplace Learning Studies. Sustainability, 14, Article 13101. https://doi.org/10.3390/su142013101 Löytyy myös: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83617

-Mäkikangas, A. & Pyöriä, P. (toim.). (2023). Koronapandemia, työ ja yhteiskunta: Muuttuiko Suomi? Gaudeamus. Saatavana e-kirjana. Luku IV: Etätyö, työhyvinvointi ja työelämän tulevaisuus.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching