VKTM3050 Basics of Supervised Teaching Practice (5 cr)
Tweet text
Description
· ohjausosaamisen monipuoliset käsitteet ja käytänteet varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa
· reflektiivisyys sensitiivisen ohjausosaamisen perustana
· vertaisoppiminen ohjausosaamisessa
· ohjausosaaminen moniammatillisessa tiimityössä
· ohjaukseen liittyvien kontekstien, tilojen, paikkojen sekä materiaalien merkitykset ohjausprosessissa
· relationaalisen ja yhteisöllisen asiantuntijuuden rakentuminen
· ohjausmyönteisen toimintakulttuurin johtaminen
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
· ymmärtää ohjausosaamiseen liittyvän keskeisen käsitteistön
· saa valmiuksia tutkimusperustaisen ja reflektiivisen ohjauskäytänteiden suunnitteluun,
kehittämiseen ja arviointiin varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksessa
· syventää ohjausosaamistaan sensitiivisestä vuorovaikutuksesta
· saa valmiuksia ohjausosaamisen kehittävään arviointiin ja kannustavaan palautteen antoon
· ymmärtää vertaisoppimisen luonteen ja merkityksen ohjausosaamisessa
· ymmärtää pedagogisen johtamisen roolin myönteisen toimintakulttuurin ja ohjausosaamisen tukena
Additional information
Opintojakso suoritetaan avoimina verkko-opintoina, jossa oppimisalustana toimii Digi Campus Moodle-alusta.
Description of prerequisites
Tutkinto-opiskelijoilla tulee olla suoritettuna kandidaatin tutkinto.
Study materials
Foong ,L., Nor,M., &Nolan, A.(2018). The influence of practicum supervisors’ facilitation styles on student teachers’ reflective thinking during collective reflection. Reflective Practice, 19(2), 225–242. https://doi.org/10.1080/14623943.2018.1437406
Gardiner, W. & Shipley Robinson, K. (2010). Promising practice. Partnered field placement: Collaboration in the “real world”. The Teacher Education, 45:202-215, 2010. DOI: 10.1080/08878730. 2010. 487928
Harjoittelunohjauksen käsikirja varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen 2021. Helsingin yliopisto. https://sites.utu.fi/ohoske/materiaalit/
Parrila, S & Mäntyjärvi, M. 2021. Jaettu pedagoginen johtajuus ja tiiminä kehittymisen avaintekijät. Teoksessa E.Fonsén, M.Koivula, R.Korhonen & T.Ukkonen-Mikkola (toim.) Varhaiskasvatuksen asiantuntijat - Yhteistyössä eteenpäin. Suomen Varhaiskasvatus ry.
Stearns, E., Banerjee, N., Moller, S., & Mickelson, R. A. (2015). Collective pedagogical teacher culture and teacher satisfaction. Teachers College Record, 117(8), 1-32.
Toom, A., Husu, J., & Patrikainen, S. (2015) Student teachers’patterns of reflection in the context of teaching practice, European Journal of Teacher Education, 38(3), 320–340. DOI: 10.1080/02619768.2014.943731
Vehviläinen, S. (2020). Ohjaustyön opas. Helsinki: Gaudeamus
Ukkonen-Mikkola, T., Ek., T., Piiroinen, R., Lehtinen, E., Berg, A., Sviili, E., & Liinamaa, T. (2021). Relationaalisen asiantuntijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ohjatun harjoittelun diskursseissa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(3), 182-207. https://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2021/11/UkkonenMikkola-Ek-Piiroinen-Lehtinen-Berg-Sviili-Liinamaa-Issue10-3.pdf
Lisäksi muu erikseen sovittava kirjallisuus.