RUOP206 Culture and Society of the Nordic Countries (5 cr)
Description
Sisältö
Kurssilla tutustutaan Pohjoismaiden kulttuuriin, elinkeinoelämään ja politiikkaan sekä historiallisesta että nykypäivän näkökulmasta. Lisäksi kurssilla perehdytään pohjoismaisiin yhteiskuntiin, niiden yhtäläisyyksiin ja eroihin sekä pohjoismaiseen yhteistyöhön. Kurssilla kiinnitetään erityistä huomiota myös Suomen ruotsinkieliseen yhteisöön.
Suoritustavat
Luennot, suulliset esitelmät ja oppimistehtävät TAI e-tentti. Kontaktiopetus sisältää eri opettajien pitämiä luentoja (sisältö voi vaihdella vuosittain) ja opiskelijoiden suullisia esitelmiä.
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- on tutustunut pohjoismaiseen kulttuuriin, elinkeinoelämään ja politiikkaan sekä historiallisesta että nykypäivän näkökulmasta
- on perehtynyt pohjoismaisiin yhteiskuntiin, niiden yhtäläisyyksiin ja eroihin sekä pohjoismaiseen yhteistyöhön
- on perehtynyt Suomen ruotsinkielisen väestön oikeuksiin ja velvollisuuksiin, kulttuuriin, instituutioihin, mediaan ja arkeen
- osaa itse hankkia lisätietoa yhteiskunnan eri ilmiöistä.
Additional information
Arviointiperusteet
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen (läsnäolovaatimus 80 %). Arviointi perustuu kurssilla suoritettaviin oppimistehtäviin, suulliseen esitelmään sekä aktiiviseen osallistumiseen. Vaihtoehtoisesti kurssin voi suorittaa itsenäisesti e-tenttinä opettajan ohjeiden mukaan. Arvosanakohtaiset arviointiperusteet esitellään tarkemmin opetuksen yhteydessä tai tentin yhteydessä, jos kurssi suoritetaan e-tenttinä.
Suositus ajoituksesta
1. vuosi
Study materials
Kurssilla jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan. Jos opiskelija suorittaa kurssin e-tenttinä, tentitään kurssikirjallisuus sekä Moodlessa oleva materiaalipaketti opettajan ohjeiden mukaan.
Literature
- B. Lindroth. (2012). Härlig är Norden: en reporters uppenbarelse.
- I. Stampe Sletten (toim.). (2004). Nordens språk med rötter och fötter. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet.
- C. Kovero. (2012). På spaning efter den nya finlandssvenska identiteten. Utgivare: Finlands svenska tankesmedja Magma.
Completion methods
Method 1
Method 2
Participation in teaching (5 cr)
Luennot, suulliset esitelmät ja oppimistehtävät.
Kontaktiopetus sisältää eri opettajien pitämiä luentoja (sisältö voi vaihdella vuosittain) ja opiskelijoiden suullisia esitelmiä.
Kurssilla jaettava materiaali sekä kurssikirjallisuus soveltuvin osin opettajan ohjeiden mukaan. Jos opiskelija suorittaa kurssin e-tenttinä, tentitään kurssikirjallisuus sekä Moodlessa oleva materiaalipaketti opettajan ohjeiden mukaan.
- I. Stampe Sletten (toim.) (2004). Nordens språk med rötter och fötter. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet. Saatavilla: urn:nbn:se:norden:org:diva-649
- http://magma.fi/images/stories/reports/ms1203_fisvid.pdf
- B. Lindroth. (2012). Härlig är Norden: en reporters uppenbarelse.
Teaching
1/8–5/3/2024 Contact teaching
Exam (5 cr)
E-tentissä tentitään kurssikirjallisuus sekä oppimisympäristössä oleva materiaalipaketti opettajan ohjeiden mukaan.
- I. Stampe Sletten (toim.) (2004). Nordens språk med rötter och fötter. Köpenhamn: Nordiska ministerrådet. Saatavilla: urn:nbn:se:norden:org:diva-649
- http://magma.fi/images/stories/reports/ms1203_fisvid.pdf
- B. Lindroth. (2012). Härlig är Norden: en reporters uppenbarelse.