OHKS1700 Ethics and philosophical foundationsof counselling (5 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Description

Opintojakson tarkoituksena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu-ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiäja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Opintojakson aikana perehdytään ohjaustyön eettiseen olemukseen, ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja vahvistetaan kykyä tehdä itsenäisesti ohjausta edistäviä eettisesti perusteltuja ratkaisuja. 


Sisältö

Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen

Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen

Ohjausfilosofia 

Ohjausalan yleiset ja opinto-ohjaajan erityiset ammattieettiset periaatteet 

Learning outcomes

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää reflektio-osaamista.


Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tunnistaa omat arvonsa, ihmiskäsityksensä ja eettisyytensä
  • osaa tarkastella kriittisesti toimintaansa ohjaajana ja tiedostaa millainen yhteys hänen arvoillaan, ihmiskäsityksellään ja eettisellä ajattelullaan on ohjausorientaatioon
  • tuntee ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaa tarkastella niitä kriittisesti
  • toteuttaa toiminnassaan ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.

Study materials

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma).

Jungers, C. M. & Gregoire, J. (toim.). 2013. Counseling ethics: philosophical and professional foundations. New York :Springer Pub. https://jyu.finna.fi/Record/jykdok.1482804

IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. 2017. IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf

MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.

Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching