LYTP1004 Changing Environments for Physical Activity and Sports (3 cr)
Description
Sisältö
Opintojaksolla annetaan perustiedot liikkumisympäristöistä ja niiden historiallisesta kehityksestä, joiden käsittelyssä hyödynnetään tilan sosiologian, kaupunkisosiologian sekä suunnittelumaantieteen käsitteitä (mm. tasa-arvo, valta, osallisuus, omistajuus). Liikkumisympäristöjen teoreettista haltuunottoa konkretisoidaan käytännön harjoitusten avulla. Liikuntapaikat.fi -järjestelmän avulla tutustutaan liikkumisympäristöihin ja niiden omistussuhteisiin.
Suoritustavat
Tutkinto-opiskelijat: Aktiivinen osallistuminen luennoille (20 tuntia), luennoilta saatavien tehtävien tekeminen, luento- ja kirjatentti.
Sivuaineopiskelijat: Kirjallinen tehtävä.
Avoimen yliopiston opiskelijat: oppimistehtävät ja
verkkotentti Moodle-oppimisympäristössä
Arviointi
Tutkinto-opiskelijat: Kurssin arvosanassa painotetaan yhtä paljon kolmea arviointikohdetta: Luentotenttiä, kirjallisia tehtäviä ja kirjatenttiä.
Sivuaineopiskelijat: Kirjallinen tehtävä 100 %.
Avoimen yliopiston opiskelijat: Verkkotentti 100 %
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää liikkumisympäristöt sosiaalisina konstruktioina
- tietää keskeiset liikkumisympäristöt ja niitä toteuttavat tahot
- tuntee liikkumisympäristöjen kehittymisen 1900- luvulta alkaen
- tuntee liikkumisympäristöihin vaikuttavat säädökset ja periaatteet
- tuntee liikkumisympäristöiden toteuttamiseen liittyvät osallistumisen ja tasa-arvon periaatteet
- ymmärtää liikkumisympäristöjen merkityksen hyvinvoinnin kannalta
- tunnistaa yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksen liikkumisympäristöihin
Study materials
LYT:n tutkinto-opiskelijoiden tenttikirjallisuus:
Hasanen, E. 2017. "Me ollaan koko ajan liikkeessä": tutkimus nuorten omaehtoisen liikkumisen muodoista ja merkityksistä tilan kehyksissä. (Sivut 11-55, 113-119, 162-218, yht. 106 s.) Studies in sport, physical education and health 261. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7204-2.
Sivuaineopiskelijoiden ja avoimen yliopiston opiskelijoiden lähdekirjallisuus:
Kokkonen, J. 2010 Valtio liikuntarakentamisen linjaajana. Liikuntatieteellisen seuran julkaisuja 165. (400 s.)
Hasanen, E. 2017. "Me ollaan koko ajan liikkeessä": tutkimus nuorten omaehtoisen liikkumisen muodoista ja merkityksistä tilan kehyksissä. (Sivut 11-55, yht. 44 s.) Studies in sport, physical education and health 261. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7204-2.
Soudunsaari, Leena & Hentilä, Helka-Liisa. 2018. Liikunnan edistäminen kunnissa: Hyviä käytäntöjä kuntien poikkihallinnolliseen yhteistyöhön yhdyskuntasuunnittelun kontekstissa. Oulun yliopisto, arkkitehtuuri B1. Oulu. (14 s.) http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-1806-9
Hentilä, Helka-Liisa & Miettinen, Jenny. 2012. Kaavoituksen avulla parempi liikuntaympäristö – ohjeita osallistumiseen. Oulun yliopisto, arkkitehtuurin osasto, yhdyskuntasuunnittelun laboratorio. Julkaisu C140. Oulu. (Sivut 1-7, yht. 7 s.) http://liikuntakaavoitus.fi/wp-content/uploads/2018/08/liikuntakaavoitus_150dpi.pdf
Completion methods
Method 1
Method 2
Participation in teaching (1 cr)
Aktiivinen osallistuminen luennoille (20 tuntia).
Teaching
1/8–5/27/2024 Lectures
Independent study (1 cr)
Luennoilta saatavien tehtävien tekeminen.
Teaching
1/8–5/27/2024 Essay
Exam (1 cr)
Teaching
1/8–7/27/2024 Exam
Independent study (3 cr)
Kirjallinen tehtävä