LYTA002 Sociology of Leisure (4 cr)
Description
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan vapaa-aikakysymystä osana yhteiskunnallista muutosta. Vapaa-aikaa valaistaan monimuotoisena ilmiönä ja yhteiskuntatutkimuksen sekä jälkimodernien elämäntyylien käytäntöinä. Vapaa-ajan institutionalisoituminen ja muuttuvat funktiot ovat opintojakson ydinaluetta. Vapaa-ajan nykytila ja tulevaisuus sekä työelämäkytkennät ovat käsiteltyjä teemoja.
Suoritustavat
Osallistuminen luennoille (20 tuntia) ja luentotentin suorittaminen. Kirjatentti.
Arviointi
Opintojakson arvosana koostuu luentotentistä (50 %) ja kirjatentistä (50 %).
Learning outcomes
- tuntee vapaa-aikatutkimuksen tärkeimmät traditiot ja tiedonintressit
- ymmärtää vapaa-aikatutkimuksen ja -politiikan historiallista ja kulttuurista kontekstuaalisuutta
- kykenee pohtimaan ihmisten elämäntyylillisiä vapaa-aikavalintoja
- hahmottaa vapaa-aikasektorin toimijoiden kokonaiskenttää
- kykenee tuottamaan vapaa-aikahallintoon ja –organisointiin sosiologisen näkökulman.
Study materials
Tentittävä kirjallisuus, valitaan kaksi seuraavista:
Veblen, T. 1994. Theory of the Leisure Class. New York: Dover. (244 s.) tai suomennos Veblen, T. 2002. Joutilas luokka. Helsinki: Art House. (210 s.)
Määttä, M. & Tolonen, T. 2011. Annettu, otettu, itse tehty. Nuorten vapaa-aika tänään. Helsinki: Nuorisotutkimusseura. (173 s.)
Kauravaara, K. 2013. Mitä sitten, jos ei liikuta. Etnografinen tutkimus nuorista miehistä. Jyväskylä: Likes-tutkimuskeskus. (279 s.)
Kukkonen, Iida, Pajunen, Tero, Sarpila, Outi & Åberg, Erika. 2019. Ulkonäköyhteiskunta. Ulkoinen olemus pääoman 2000-luvun Suomessa. Into kustannus. (255 s.)
Hakanen, Tiina, Myllyniemi, Sami & Salasuo, Mikko (toim.) 2019. Oikeus liikkua. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimus 2018. Nuoristutkimusverkoston julkaisuja, nro 61. (148 s.)
Completion methods
Method 1
Exam (2 cr)
Teaching
1/8–7/27/2024 Exam
Participation in teaching (2 cr)
Osallistuminen luennoille (20 tuntia) ja luentotentin suorittaminen.