LTKY002 Basics of Scientific Work (3 cr)
Description
Kurssiin sisältyvät luennot aloitetaan katsauksella liikunnan ja terveyden ilmiöihin kytkeytyvän tieteenharjoituksen historiaan. Tässä yhteydessä muodostetaan käsitys liikunta- ja terveystieteellisen tutkimuksen institutionalisoitumisesta sekä liikuntatieteellisessä tiedekunnassa edustettujen tieteenalojen kehityksestä. Historiaan luotaavan johdannon jälkeen luennoilla syvennytään niihin tieteenfilosofisiin käsitteisiin, joiden avulla tieteellistä menetelmää ja ajattelua voidaan kuvailla. Niiden avulla määritellään tieteen tavoitteita, tieteellisen ajattelun ja argumentoinnin normistoja ja tieteellisen tiedon luonnetta sekä pohditaan eri tieteenaloja ja metodologioita yhdistäviä ongelmia, kuten totuuden ja tiedon käsitteitä, todellisuuden luonnetta, havaintojen luotettavuutta, teorian ja todellisuuden suhdetta sekä käsitteiden merkitystä tieteellisen tiedon tuottamisessa. Luentojen tieteenfilosofisia sisältöjä havainnollistetaan liikunta- ja terveystutkimukseen liittyvillä esimerkeillä. Luentojen lopuksi muodostetaan käsitys kurssin sisältöjen kytkeytymisestä tuleviin metodologiaopintoihin. Kurssille osallistujat syventävät luennoilla käytyjä pohdintoja itsenäisesti laadittavan esseetehtävän avulla
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa kuvata tieteellisen ajattelun ja menetelmän erityispiirteet sekä näiden merkityksen akateemisessa asiantuntijatyössä
kykenee tunnistamaan ja pohtimaan tieteelliseen tietotuotantoon liittyviä keskeisiä tieteenfilosofisia ja eettisiä ongelmia
tiedostaa liikunta-, urheilu- ja terveystutkimuksen erilaiset teoreettis-metodologiset lähtökohdat
on hankkinut perusvalmiudet metodologiaopintoihin sekä kriittiseen tieteelliseen ajatteluun ja kirjoittamiseen.
Additional information
Liikuntatieteellinen tiedekunta: syyslukukausi
LPE: Kurssi kirjataan koko laajuudeltaan (3 op) liikuntapedagogiikan pääaineopiskelijoille integroituihin opettajan pedagogisiin opintoihin.
Study materials
Haaparanta, Leila & Niiniluoto, Ilkka 2017. Johdatus tieteelliseen ajatteluun. Gaudeamus.
Kakkuri-Knuuttila, Marja-Liisa 2013. Argumentti ja kritiikki: lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot. Gaudeamus.
Kakkuri-Knuuttila, Marja-Liisa & Heinlahti, Kaisa 2006. Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia. Gaudeamus.
Raatikainen, P. 2004. Ihmistieteet ja filosofia. Helsinki: Gaudeamus.
Completion methods
Method 1
Teaching (3 cr)
Osallistuminen luennoille (16 tuntia) sekä luentopäiväkirjan ja esseetehtävän laatiminen.