LPEY1003 Growth and development in childhood and adolescence (1–2 cr)
Description
Ihmisen kehitys elämänkulun eri vaiheissa, muutos ja jatkuvuus.
Tieteidenvälinen näkökulma ihmisen fyysisen aktiivisuuden edellytyksiin ja mahdollisuuksiin.
Kehityspsykologisen lähestymistavan peruskäsitteet.
Fyysinen kasvu ja motorinen kehitys lapsuudessa.
Sosio-emotionaalinen kehitys ja se, miten nämä näkyvät lapsen toiminnassa ja oppimisessa.
Pätevyydenkokemukset ja motivaatio kouluiässä ja nuoruudessa.
Kognitiivinen kehitys lapsuudessa ja nuoruudessa ja sen huomioon ottaminen opetuksessa ja ohjauksessa.
Learning outcomes
- hallitsee kehitys- ja kasvatuspsykologian keskeisiä käsitteitä, teorioita ja tutkimustuloksia elämänkulkuajattelun näkökulmasta
- tiedostaa lasten ja nuorten kasvuun ja kehitykseen liittyviä tarpeita ja mahdollisuuksia
- osaa kuvata kokonaisvaltaisen kehityksen pääpiirteet ja miten kehitystä voidaan tukea
Study materials
Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. 5. uudistettu painos. Helsinki: WSOY. (ss. 22–307). ISBN 978-952-451-617-4
Weiss, M. R. 2004. Developmental sport and exercise psychology. A
lifespan perspective. Morgantown, WV: Fitness Information technology, (ss.
1–71, 101–221) (191
s.).
Completion methods
Method 1
Method 2
Method 3
Participation in teaching (2 cr)
Luentoja 12 tuntia ja luentoihin liittyvät tehtävät kirjasta tai ajankohtaisesta materiaalista. Itsenäinen työskentely. Aktiivinen osallistuminen luennoille ja ryhmätöihin ja luentotentti. Luentotehtävien tekeminen.
Teaching
1/8–4/28/2024 Lectures
Exam (2 cr)
Itsenäinen työskentely. Kirjallisuuden tenttiminen