KTKP1021 Education, Society and Change (KiMo) (2–5 cr)
Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Description
Kuvaus:
- Kasvatuksen ja koulutuksen suhde yhteiskuntaan, valtarakenteisiin ja ideologioihin
- Keskeisiä käsitteitä: yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus, osallisuus, toimijuus, kotoutuminen, kaksisuuntainen integraatio
Learning outcomes
KiMo-tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa tarkastella päiväkodin ja koulun toimintakulttuuria siitä näkökulmasta, millaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja haasteita se luo kaikille oppijoille
- tiedostaa oppijan monikielisen identiteetin ja toimijuuden tukemisen tärkeyden
- ymmärtää kotoutumisen ja kaksisuuntaisen integraation käsitteet
Additional information
Arviointiperusteet: Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen hyväksytysti. Arviointiperusteet voivat vaihdella suoritustavoittain ja ne tarkennetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Study materials
- Kaikille yhteinen kirjallisuus: Antikainen, A., Rinne, R., & Koski, L. (2013). Kasvatussosiologia (5. uud. p.). PS-kustannus
- Sevon, E., Mustola, M., Hautakangas, M., Hautala, P., Ranta, M., Salonen, E., (2021). Näennäinen normi vai elettyä demokratiaa?: Varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuus kasvatusalan opiskelijoiden ja ammattilaisten puheessa. Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura. 107996-Artikkelin%20teksti-214028-1-10-20211122.pdf (jyu.fi)
- Harni, E. (2022) Yrittäjyyskasvatuksen eetos ja politiikka myöhäiskapitalismissa. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
- Lisäksi valinnainen kirjallisuus kunkin pienryhmän projektin mukaan.
Completion methods
Method 1
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (2–5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish