KTKP011 Learning and Guidance, Part 1 (2 cr)
Tweet text
Description
• oppiminen, ohjaus ja oppimisympäristöt elämänkulun eri vaiheissa
• erilaisten oppijoiden huomioiminen oppimisessa ja ohjauksessa
• oppimiskäsitykset ja niiden merkitys pedagogiikassa
• oppimisen ja osaamisen arvioinnin erilaiset periaatteet
• omien arvojen ja käsitysten reflektointi kasvatusalan asiantuntijana
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tarkastella omia näkemyksiään jatkuvasta oppimisesta ja ohjauksesta kytkemällä niitä tutkimukseen perustuviin käsitteisiin ja näkökulmiin
• hahmottaa oppimisympäristöjen laaja-alaisuuden ja moninaisuuden
• osaa tarkastella oppimisympäristöjä ja oppimisprosesseja erilaiset oppijat huomioiden
• tuntee oppimisen arvioinnin erilaisia periaatteita ja ymmärtää arvioinnin merkityksen jatkuvan oppimisen tukemisessa
• tiedostaa omia arvojaan ja omaa vastuutaan tulevana kasvatusalan asiantuntijana.
Study materials
1. Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2017 tai uudemmat. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino.
2. Lonka, K. 2015. Oivaltava oppiminen. Helsinki: Otava.
3. Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2006 tai uudemmat. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: WSOY. TAI Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014 tai uudemmat. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.