CVAM1050 Collaboration with Families and Multiprofessional Partners (4 cr)
Description
Kasvatusyhteistyö; perhe ja vanhemmuus; monialainen yhteistyö käsitteenä ja varhaiskasvatuksen käytäntöinä; sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki; dialogisuus; lasten ja perheiden palvelujärjestelmät.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen
• saa valmiuksia huoltajien kanssa toteutettavaan kasvatusyhteistyöhön ja huoltajia osallistaviin toimintatapoihin
• saa valmiuksia kohdata erilaisia perheitä ja tukea perheitä erilaisissa haastavissa tilanteissa
• hallitsee monialaisen yhteistyön perusteita
• on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön
• tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät
• tiedostaa oman asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia erilaisissa monialaisissa verkostoissa yhdessä muiden asiantuntijoiden sekä lasten ja perheiden kanssa.
Study materials
SEIKKULA, J. & ARNKIL, T.E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
PÄRNÄ, K. 2012. Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tuke-misen mahdollisuudet. Sosiaalitieteiden laitos, sosiologia. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, osa 341. Turun yliopisto. Soveltuvin osin.Artikkeleita ja kirjallisuutta sopimuksen mukaan.