AIKP1013 Adult learner in a changing working life and society (5 cr)

Study level:
Basic studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Education and Psychology
Coordinating organisation:
Faculty of Education and Psychology, Open University
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Tweet text

Haluatko ymmärtää yhteiskunnan ja työelämän muutosta, oppimista ja hyvinvointia? Tule jaksolle Aikuinen oppija muuttuvassa työssä ja yhteiskunnassa!

Description

Yhteiskunta ja työelämä ovat jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii jatkuvaa oppimista ja osaamisen uusintamista. Muutokset ovat monimutkaisia ja prosessiluonteisia, ne ovat yhtäaikaisesti sekä myönteisiä että haitallisia. Muuttuvaa työelämää on kuvattu kaksijakoisin, osin myyttisinkin käsittein, toisaalta puhutaan työn imusta ja vetovoimasta, toisaalta työn pirstaloitumisesta ja rajattomuudesta. Samaan aikaan keskustelu tehostamisesta, stressistä ja toisaalta kestävästä muutoksesta, hyvinvoinnista ja kohtuullistamisesta kiihtyy. Myös kysymykset uraohjauksesta, itseohjautuvista työyhteisöistä ja johtajuudesta vaativat pohdintaa. Yhteiskuntaa, työelämää ja yksilöä koskettavat muutosprosessit kytkeytyvät tiiviisti toisiinsa ja muodostavat moniulotteisen dialogin.

Learning outcomes

Opintojakson tehtyään opiskelija osaa:

  • hahmottaa yhteiskunnan, työelämän ja yksilön välisiä suhteita muutosprosesseina
  • tarkastella kriittisesti ja moninäkökulmaisesti työelämää sekä oppimista muuttuvassa yhteiskunnassa
  • jäsentää työn ja hyvinvoinnin suhdetta yksilön näkökulmasta

Study materials

Heiskanen, T., Syvänen, S. & Rissanen T. 2019. Mihin työelämä on menossa?: Tutkimuksen näkökulmia. Tampere University Press. Luettavissa e-kirjana osoitteessa https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/118374/978-952-359-006-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y (Luvut 2, 5 ja 7)

JA

Pyöriä, P. & Anttila, T. (toim.) 2017. Työelämän myytit ja todellisuus. Helsinki: Gaudeamus. Saatavana myös e-kirjana. (Luvut 1--3 ja oman valinnan mukaisesti vähintään 2 artikkelia)
JA

Mäkikangas, A., Mauno, S., Feldt, T. (toim.) 2017. Tykkää työstä: Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös e-kirjana


Sekä kaksi tieteellistä artikkelia annetuista vaihtoehdoista.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ovat näkyvissä kurssitoteutuksessa Moodlessa. Arvioinnin perustana ovat toisaalta oppiaineen yleiset ja jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta eri suoritustapojen tavoitteet. Kaikissa suoritustavoissa edellytetään jakson opintovaatimuskirjallisuuden käyttöä sekä kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön. Hyväksytyssä oppimistehtävävastauksessa on vastattava tehtävänantoon esseemuodossa (ellei tehtävänannossa pyydetä toisin) ja hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia.
Select all marked parts

Method 2

Evaluation criteria:
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ovat näkyvissä kurssitoteutuksessa Moodlessa. Arvioinnin perustana ovat toisaalta oppiaineen yleiset ja jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta eri suoritustapojen tavoitteet. Kaikissa suoritustavoissa edellytetään jakson opintovaatimuskirjallisuuden käyttöä sekä kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön. Verkkokurssi edellyttää aktiivista osallistumista sekä kurssin yksilö- ja ryhmätehtävien suorittamista.
Select all marked parts

Method 3

Evaluation criteria:
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ovat näkyvissä kurssitoteutuksessa Moodlessa. Arvioinnin perustana ovat toisaalta oppiaineen yleiset ja jaksokohtaiset osaamistavoitteet, toisaalta eri suoritustapojen tavoitteet. Kaikissa suoritustavoissa edellytetään jakson opintovaatimuskirjallisuuden käyttöä sekä kirjatiedon muokkaamista ja soveltamista käytäntöön. Hyväksytyssä tenttivastauksessa on vastattava tehtävänantoon esseemuodossa (ellei tehtävänannossa pyydetä toisin) ja hyödynnettävä kaikkia vaatimusteoksia. Tentissä on vastattava kaikkiin tenttikysymyksiin. Tentin arvioinnissa painotetaan vastauksen monipuolisuutta.
Select all marked parts

Method 4

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Exam (5 cr)

Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
No published teaching
x

Independent study (5 cr)

Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching