STKE123 Suomen kielen taidon arviointi (5 op)

Opinnon taso:
Aineopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kieli- ja viestintätieteiden laitos
Opetussuunnitelmakaudet:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Opintojaksolla perehdytään hyvän kielitaidon arvioinnin periaatteisiin ja arviointiin kielenoppimisen tukena. Arviointia tarkastellaan ennen kaikkea osana oppimisprosessia. Jaksolla tutustutaan arviointimateriaaleihin ja -käytänteisiin sekä eri kielitaidon osa-alueiden arviointiin. Näitä tarkastellaan suhteessa arvioinnin erilaisiin tarkoituksiin, kieli- ja kielitaitokäsityksiin sekä eri kouluasteiden opetussuunnitelman perusteisiin.

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • tuntee hyvän arvioinnin periaatteet
  • tuntee kielitaidon arvioinnin perusteita ja erilaisia arviointitapoja ja tiedostaa niiden soveltamismahdollisuudet
  • ymmärtää kielitaitokäsityksen, opetuksen ja arvioinnin väliset yhteydet
  • ymmärtää kielitaidon eri osa-alueiden arvioinnin erityispiirteet
  • osaa arvioida oman arviointinsa ja erilaisten arviointivälineiden laatua ja sopivuutta tietylle kohderyhmälle
  • tuntee opetussuunnitelman perusteet arviointia ohjaavana dokumenttina ja osaa suunnitella, perustella ja toteuttaa eri arviointitapoja omassa opetustyössään
  • tiedostaa kielitaidon arvioinnin kielipoliittiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet.

Lisätietoja

Tämä opintojakso on tarjolla avoimena yliopisto-opetuksena Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa.

Suoritustavat

Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:

Tapa 1

Arviointiperusteet:
reaaliaikainen lähiopetus hyv./hyl. 0 op, oppimistehtävä 5 op (100 %)
Valitaan kaikki merkityt osat
Suoritustapojen osat
x

Reaaliaikainen lähiopetus (0 op)

Tyyppi:
Osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko:
Hyväksytty - hylätty
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta
x

Oppimistehtävä (5 op)

Tyyppi:
Itsenäinen työskentely
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Ei julkaistua opetusta