OEAP1021 Esi- ja alkuopetuksen pedagoginen perusta I (4 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Kurssin keskeisenä sisältönä on:

- Vuorovaikutus lapsiryhmässä sekä oppilaiden ja opettajan suhteissa

- Lapsilähtöinen pedagogiikka

- Esiopetuksen ja perusopetuksen luokkien 1-2 opetussuunnitelmat

- Monipuoliset ikäryhmälle soveltuvat arvioinnin menetelmät ja motivaatiota tukevat toimintatavat

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa lapsikeskeisen pedagogiikan työtapoja eri oppiaineissa esiopetuksen ja perusopetuksen luokkien 1-2 opetussuunnitelmien mukaan

- havainnoida vuorovaikutusta lapsiryhmässä sekä oppilaiden ja opettajan

- tunnistaa monipuolisesti erilaisia arvioinnin menetelmiä ja toimintatapoja esiopetuksessa ja perusopetuksen luokilla 1-2

Esitietojen kuvaus

Osana luokanopettajan, erityisluokanopettajan, varhaiskasvatuksen opettajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan tai aineenopettajan opintoja kokonaisuudessaan suoritetut perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot TAI varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot.

Oppimateriaalit

- Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of Feedback. Review of Educational Research, 77, 81-112. doi: 10.3102/003465430298487

- Salmela-Aro, K. (toim.) 2018. Motivaatio ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Ei suoritustapoja