OEAP1011 Esi- ja alkuopetuksen kehityspsykologiset lähtökohdat I (4 op)

Opinnon taso:
Perusopinnot
Arviointiasteikko:
0-5
Suorituskieli:
suomi
Vastuuorganisaatio:
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Opetussuunnitelmakaudet:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Kuvaus

Kurssin keskeisenä sisältönä on:

- Lapsen oppiminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät

- Lapsen hyvinvoinnin tukeminen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- tunnistaa esi- ja alkuopetusikäisen lapsen kehityksen ja hyvinvoinnin piirteet ja niihin vaikuttavat tekijät

- tunnistaa motivaation, minäkuvan ja itsesäätelytaitojen merkityksen varhaisvuosien oppimisessa

Esitietojen kuvaus

Osana luokanopettajan, erityisluokanopettajan, varhaiskasvatuksen opettajan, varhaiskasvatuksen erityisopettajan tai aineenopettajan opintoja kokonaisuudessaan suoritetut perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot TAI varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot.

Oppimateriaalit

Crain, W. C. 2005 tai uudempi. Theories of development. Concepts and applications. (uudistettu painos.) Hillsdale, NJ: Prentice Hall.

Nurmi, J-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2015. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus.

Suoritustavat

Nämä suoritustavat koskevat Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijoita. Muita vaihtoehtoja:
Ei suoritustapoja