CVAKOKERI Professional Studies in Early Childhood and Preschool Education as Separate Studies (75+ cr)
Description
Varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset käsitteet ja toimintatavat; lapsen varhaiskasvatussuunnitelma; pienen lapsen kehitys ja kehitystä tukeva vuorovaikutus; pienryhmätoiminnan sekä esiopetuksen tavoitteet, sisällöt, suunnittelu ja arviointi; alkuopetuksen keskeiset sisällöt; lastenkirjallisuus; lapsen kielen kehitys; draamakasvatus; kuvataidekasvatus ja mediailmaisu; musiikkikasvatus; liikuntakasvatus; matemaattiset käsitteet; tiede- ja teknologiakasvatus; eheytetty oppiminen; kestävän elämäntavan kasvatus; kolmiportainen tuki; yksilöllisen tuen muodot ja keinot; lapsen psyykkinen hyvinvointi ja mielenterveys; lasten terveydenhoito; varhaiskasvatustyön moraaliset ja eettiset lähtökohdat; kulttuurinen moninaisuus; kasvatusyhteistyö; perhe; monialainen yhteistyö.
Learning outcomes
Varhaiskasvatuksen tehtäviin ja esiopetukseen ammatillisia valmiuksia antavat opinnot suoritettuaan opiskelija
hallitsee työtään ohjaavan lainsäädännön ja eettiset periaatteet
hallitsee suunnittelua ohjaavat asiakirjat ja arviointimenetelmien käytön, sekä osaa soveltaa niitä pedagogisessa toiminnassaan
kykenee soveltamaan keskeisiä kehitys- ja oppimisteorioita sekä omaa käyttöteoriaansa kasvatustyössään
ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan keskeiset sisällöt ja niiden merkityksen osana lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä osaa soveltaa oppimaansa osana jatkuvasti muuttuvia toimintaympäristöjä
ymmärtää varhaiskasvatuksen sisältöjen (muun muassa kieli, matematiikka ja STEAM, taito- ja taideaineet) merkityksen lapsen tasapainoiselle kehitykselle, kasvulle ja oppimiselle
ymmärtää leikin merkityksen keskeisenä osana lapsen oppimista ja osaa hyödyntää leikkiä pedagogisesti
osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida, dokumentoida ja kehittää toimintaa tavoitteena kokonaisvaltainen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukeminen
osaa toimia kasvatusyhteistyössä vanhempien ja moniammatillisten verkostojen kanssa
kykenee kriittisesti reflektoimaan ja kehittämään sekä omaa että työyhteisönsä toimintaa.