VAAM1250 Collaboration with Families and Multiprofessional Partners (5 cr)
Description
Kasvatusyhteistyö; perhe, vanhemmuus ja perheen arki; monialainen yhteistyö käsitteenä ja varhaiskasvatuksen käytäntöinä; sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki; dialogisuus; lasten ja perheiden palvelujärjestelmät.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee vanhempien kanssa toteutettavan kasvatusyhteistyön perusteita ja toimintatapoja
- tiedostaa perhemuotojen moninaisuuden
- ymmärtää perheen merkityksen kasvatusyhteistyössä
- saa valmiuksia kohdata erilaisia vanhempia ja toteuttaa kasvatusyhteistyötä
- ymmärtää lapsen ja perheen osallisuuden merkityksen monialaisessa yhteistyössä
- hallitsee monialaisen yhteistyön perusteita
- on perehtynyt yhteistyöhön liittyvään lainsäädäntöön
- tuntee lasten ja perheiden keskeiset palvelujärjestelmät
- kykenee tukemaan perheitä erilaisissa haastavissa tilanteissa
- tiedostaa oman asiantuntijuutensa merkityksen ja osaa toimia erilaisissa monialaisissa verkostoissa yhdessä muiden asiantuntijoiden sekä lasten ja perheiden kanssa.
Study materials
ALASUUTARI, M. 2010. Suunniteltu lapsuus. Keskustelut lapsen varhaiskasvatuksesta päivähoidossa. Tampere: Vastapaino.
HUTTUNEN, S. 2017. Vanhemmat verkostoneuvotteluissa. Lisensiaatintyö. Jyväskylän yliopisto. Psykologian laitos. (soveltuvin osin)
MAHKONEN, S. 2018. Vuoden 2018 Varhaiskasvatuslaki. Hki: Edita. (soveltuvin osin) TAI
SEIKKULA, J. & ARNKIL, T.E. 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
PÄRNÄ, K. 2012. Kehittävä moniammatillinen yhteistyö prosessina. Lapsiperheiden varhaisen tukemisen mahdollisuudet. Sosiaalitieteiden laitos, sosiologia. Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, osa 341. Turun yliopisto. Soveltuvin osin.
Artikkeleita ja kirjallisuutta sopimuksen mukaan.