TJTA2510 Fuzzy Front End -Project (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish
Responsible organisation:
Faculty of Information Technology
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Tweet text

Kurssilla suunnitellaan, annetaan muotoa ilmiöille, luonnostellaan, konseptoidaan uusia tuotteita ja aletaan ymmärtää ilmiöiden rakenteita ja toimintaa.

Description


Sisältö

FFED Design-podcast -kurssilla on 12 jaksoa, kestoiltaan yhden tunnin ja puolentoista tunnin väliltä. Kurssi perustuu aikaisempiin Fuzzy Front End Design -kursseihin, jotka pidettiin luento-opetuksena.

Kurssilla designia käsitellään suunnitteluna, muotoiluna ja muodonantona, jotka tyypillisesti ovat teollisten ja graafisten muotoilijoiden, käsi- ja taideteollisuusalan ammattilaisten ja taitelijoiden työtä. Myös insinöörit ovat muodonantajia, ja kun muodonnannon abstraktiota laajennetaan, kuka tahansa on muotoilija siksi, että mille tahansa asialle, kuten juhlille, vaatteille, koreografialle ja kesälomalle annetaan muotoa suunnitellen.

Kurssin jaksot ovat:

  1. Mitä Design on?
  2. Luovuus
  3. Muodonanto
  4. Teknologia
  5. Ihminen (suom. ja engl.)
  6. Kritiikki
  7. Koulutus
  8. Kauneus
  9. Palvelumuotoilu
  10. Design Thinking
  11. Kestävä kehitys (suom. ja engl.)
  12. Mitä Design olikaan?

Kuhunkin jaksoon kuuluu 2 x A4 -harjoitus, ja viimeinen on kokoava ja laajempi harjoitus. Harjoituksissa designin kohteena oleva aihe voi olla mikä tahansa, itseä motivoiva ja sellainen, jonka kokee kohdallaan tärkeäksi muotoilla valmiiksi. Muotoa voi siis antaa esineille, asioille, ideoille, matkalle, opiskelulle, juhlille ja mille tahansa. Niihin pätee usein samat pääasiat, kuten idea, idean kehittely, luonnostelu, idean konseptointi ”valmiiksi paperilla”, ja toteutus, johtaminen ja seuranta.

Kurssilla opetellaan muistiinpanotekniikoista note-making (erotuksena note-takingille). Note-makingissä muistiinpanojen lisäksi luonnostellaan, konseptoidaan, heitellään itselle ideoita ja oheen kirjataan avainlauseita ja -ajatuksia, jopa asiaan intuitiivisesti keksittyjä kohtia ja detaljeja. Työvälineinä ovat erilaiset kynät. paperit, muisti- tai luonnoskirjat, paperileikkeet, liima ja askarteluvälineet, vieläpä savi. Samalla kun kuuntelee jaksoja, kannattaa tehdä muistiinpanoja, sillä ne ovat käsin tehtynä arvokkaista ja käyvät suoraan aineistoksi oppimistehtäviin. Kurssilla ei ole erillistä tenttiä.

Kurssi sopii kaikkien tiedekuntien opiskelijoille tiedekunnasta riippumatta.

Suoritustapa

Tyyppi:

  • Design-podcast -jaksojen (12 kpl) kuuntelu
  • 12 suunnittelutehtävän suorittaminen (ks. ohjeet)

Arviointiasteikko:

  • 0-5

Suorituskieli

  • suomi

Learning outcomes

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa designin ja muodonannon eri tapoja käytännön tehtävissä ja muotoiluajattelussa. Hän kykenee soveltamaan teollisen ja käsityömuotoilun ja palvelumuotoilun menetelmiä omissa tehtävissään ja käyttää niitä luovasti eri suunnittelua vaativissa tilanteissa. Opiskelija kykenee konseptoimaan ensimmäisiä käytännön (palvelu)muotoilun töitä ja toimia aktiivisena muotoilutiimin jäsenenä.

Description of prerequisites

Opiskelijat ovat pääosin 2-3 vuoden opiskelijoita tietojärjestelmätieteen kandidaattiohjelmassa. Kurssi on kuitenkin avoin kaikille Jyväskylän yliopiston ja JAMKin opiskelijoille.

Literature

  • Verworn, B., Herstatt, C., & Nagahira, A. (2008). The fuzzy front end of Japanese new product development projects: impact on success and differences between incremental and radical projects. R&d Management, 38(1), 1-19.
  • Steinert, M., & Leifer, L. J. (2012). 'Finding One's Way': Re-Discovering a Hunter-Gatherer Model based on Wayfaring. International Journal of Engineering Education, 28(2), 251.
  • Gerstenberg, A., Sjöman, H., Reime, T., Abrahamsson, P., & Steinert, M. (2015, September). A Simultaneous, Multidisciplinary Development and Design Journey–Reflections on Prototyping. In International Conference on Entertainment Computing (pp. 409-416). Springer International Publishing.
  • Snowden, D. (2005). Multi-ontology sense making: a new simplicity in decision making. Journal of Innovation in Health Informatics, 13(1), 45-53.
  • Leifer, L. J., & Steinert, M. (2011). Dancing with ambiguity: Causality behavior, design thinking, and triple-loop-learning. Information Knowledge Systems Management, 10(1-4), 151-173.
  • Mora, S., Divitini, M., & Gianni, F. (2016, June). TILES: an inventor toolkit for interactive objects. In Proceedings of the International Working Conference on Advanced Visual Interfaces (pp. 332-333). ACM.

Completion methods

Method 1

Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
English, Finnish

Teaching