TJTA2510 Fuzzy Front End -Project (5 cr)
Tweet text
Description
Sisältö
FFED Design-podcast -kurssilla on 12 jaksoa, kestoiltaan yhden tunnin ja puolentoista tunnin väliltä. Kurssi perustuu aikaisempiin Fuzzy Front End Design -kursseihin, jotka pidettiin luento-opetuksena.
Kurssilla designia käsitellään suunnitteluna, muotoiluna ja muodonantona, jotka tyypillisesti ovat teollisten ja graafisten muotoilijoiden, käsi- ja taideteollisuusalan ammattilaisten ja taitelijoiden työtä. Myös insinöörit ovat muodonantajia, ja kun muodonnannon abstraktiota laajennetaan, kuka tahansa on muotoilija siksi, että mille tahansa asialle, kuten juhlille, vaatteille, koreografialle ja kesälomalle annetaan muotoa suunnitellen.
Kurssin jaksot ovat:
- Mitä Design on?
- Luovuus
- Muodonanto
- Teknologia
- Ihminen (suom. ja engl.)
- Kritiikki
- Koulutus
- Kauneus
- Palvelumuotoilu
- Design Thinking
- Kestävä kehitys (suom. ja engl.)
- Mitä Design olikaan?
Kuhunkin jaksoon kuuluu 2 x A4 -harjoitus, ja viimeinen on kokoava ja laajempi harjoitus. Harjoituksissa designin kohteena oleva aihe voi olla mikä tahansa, itseä motivoiva ja sellainen, jonka kokee kohdallaan tärkeäksi muotoilla valmiiksi. Muotoa voi siis antaa esineille, asioille, ideoille, matkalle, opiskelulle, juhlille ja mille tahansa. Niihin pätee usein samat pääasiat, kuten idea, idean kehittely, luonnostelu, idean konseptointi ”valmiiksi paperilla”, ja toteutus, johtaminen ja seuranta.
Kurssilla opetellaan muistiinpanotekniikoista note-making (erotuksena note-takingille). Note-makingissä muistiinpanojen lisäksi luonnostellaan, konseptoidaan, heitellään itselle ideoita ja oheen kirjataan avainlauseita ja -ajatuksia, jopa asiaan intuitiivisesti keksittyjä kohtia ja detaljeja. Työvälineinä ovat erilaiset kynät. paperit, muisti- tai luonnoskirjat, paperileikkeet, liima ja askarteluvälineet, vieläpä savi. Samalla kun kuuntelee jaksoja, kannattaa tehdä muistiinpanoja, sillä ne ovat käsin tehtynä arvokkaista ja käyvät suoraan aineistoksi oppimistehtäviin. Kurssilla ei ole erillistä tenttiä.
Kurssi sopii kaikkien tiedekuntien opiskelijoille tiedekunnasta riippumatta.
Suoritustapa
Tyyppi:
- Design-podcast -jaksojen (12 kpl) kuuntelu
- 12 suunnittelutehtävän suorittaminen (ks. ohjeet)
Arviointiasteikko:
- 0-5
Suorituskieli
- suomi
Learning outcomes
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa designin ja muodonannon eri tapoja käytännön tehtävissä ja muotoiluajattelussa. Hän kykenee soveltamaan teollisen ja käsityömuotoilun ja palvelumuotoilun menetelmiä omissa tehtävissään ja käyttää niitä luovasti eri suunnittelua vaativissa tilanteissa. Opiskelija kykenee konseptoimaan ensimmäisiä käytännön (palvelu)muotoilun töitä ja toimia aktiivisena muotoilutiimin jäsenenä.
Description of prerequisites
Literature
- Verworn, B., Herstatt, C., & Nagahira, A. (2008). The fuzzy front end of Japanese new product development projects: impact on success and differences between incremental and radical projects. R&d Management, 38(1), 1-19.
- Steinert, M., & Leifer, L. J. (2012). 'Finding One's Way': Re-Discovering a Hunter-Gatherer Model based on Wayfaring. International Journal of Engineering Education, 28(2), 251.
- Gerstenberg, A., Sjöman, H., Reime, T., Abrahamsson, P., & Steinert, M. (2015, September). A Simultaneous, Multidisciplinary Development and Design Journey–Reflections on Prototyping. In International Conference on Entertainment Computing (pp. 409-416). Springer International Publishing.
- Snowden, D. (2005). Multi-ontology sense making: a new simplicity in decision making. Journal of Innovation in Health Informatics, 13(1), 45-53.
- Leifer, L. J., & Steinert, M. (2011). Dancing with ambiguity: Causality behavior, design thinking, and triple-loop-learning. Information Knowledge Systems Management, 10(1-4), 151-173.
- Mora, S., Divitini, M., & Gianni, F. (2016, June). TILES: an inventor toolkit for interactive objects. In Proceedings of the International Working Conference on Advanced Visual Interfaces (pp. 332-333). ACM.