TAIA243 Children's Culture (5 cr)
Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Music, Art and Culture Studies
Curriculum periods:
2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024
Description
Lastenkulttuuri tutkimuskohteena ja toimintakäytäntöinä.
Learning outcomes
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee lastenkulttuurintutkimuksen keskeiset teemat, kysymykset ja käsitteet kansallisesti ja kansainvälisesti
- osaa toteuttaa taiteen- ja kulttuurintutkimusta lapsuudentutkimuksen periaattein ja
- osaa tarkastella lapsuutta kulttuurisesti moninaisena, muuttuvana ja tuotettuna ilmiönä
- tunnistaa lapsuuteen kytkeytyvien ammattilaisorganisaatioiden toiminnan kysymyksiä lapsinäkökulmasta ja suhteessa lasten kulttuuriseen toimijuuteen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsille suunnattua taidetoimintaa ja kulttuuripalveluja lapsilähtöisesti
- tuntee lasten kulttuuriseen toimijuuteen ja kulttuurisiin oikeuksiin liittyvät eettiset kysymykset.
Literature
- Kehily, Mary Jane; Bragg, Sara (toim.): Children and young people's cultural worlds. Bristol : Policy Press 2013.
- Alanen, Leena; Karila, Kirsti (toim.): Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino 2009.
- Strandell, Harriet; Haikkola, Lotta; Kullman, Kim (toim.): Lapsuuden muuttuvat tilat. Tampere: Vastapaino 2012.
- Mustola, Marleena (toim.): Lastenkirja. Nyt. SKS 2014.
- Saarikoski, Helena (toim.): Leikkikentiltä: lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) 2005.
- Ojanen, Karoliina; Mulari, Heta; Aaltonen, Sanna (toim.): Entäs tytöt: johdatus tyttötutkimukseen. Tampere : Vastapaino 2011.
- Myllyniemi, Sami: Taidekohtia. [Helsinki]: Opetusministeriö : Nuorisotutkimusverkosto : Nuorisoasiain neuvottelukunta 2009.
Completion methods
These completion methods are for University of Jyväskylä degree students. Other options:
Method 1
Evaluation criteria:
Aktiivinen osallistuminen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Time of teaching:
Period 2
Select all marked parts
Method 2
Evaluation criteria:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Method 3
Evaluation criteria:
Annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti
Time of teaching:
Period 1, Period 2, Period 3, Period 4, Period 5
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x
Participation in teaching (5 cr)
Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Teaching
10/26–12/14/2022 Lectures
x
Independent study (5 cr)
Type:
Independent study
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
Verkko-opetus ja siihen liittyvät tehtävät.
Teaching
8/1/2022–7/31/2023 Online teaching
8/1/2023–7/31/2024 Online teaching
x
Exam (5 cr)
Type:
Exam
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Study methods:
E-tentti.
Tenttiin luetaan
- Kehily, Mary Jane; Bragg, Sara (toim.): Children and young people's cultural worlds. Bristol : Policy Press 2013.
ja kaksi seuraavista:
- Alanen, Leena; Karila, Kirsti (toim.): Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta. Tampere: Vastapaino 2009.
- Strandell, Harriet; Haikkola, Lotta; Kullman, Kim (toim.): Lapsuuden muuttuvat tilat. Tampere: Vastapaino 2012.
- Mustola, Marleena (toim.). Lastenkirja. Nyt. SKS 2014.
- Saarikoski, Helena (toim.): Leikkikentiltä: lastenperinteen tutkimuksia 2000-luvulta. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) 2005.
- Ojanen, Karoliina; Mulari, Heta; Aaltonen, Sanna (toim.): Entäs tytöt: johdatus tyttötutkimukseen. Tampere : Vastapaino 2011.
- Myllyniemi, Sami: Taidekohtia. [Helsinki]: Opetusministeriö : Nuorisotutkimusverkosto : Nuorisoasiain neuvottelukunta 2009.