OHKS1300 Dialogicality in Counselling Relationships and Interaction (4 cr)

Study level:
Advanced studies
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Description

Opintojaksolla tarkastellaan ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa (yksilö ja ryhmä) sekä käsitellään ohjausosaamisen kannalta keskeisiä työprosesseja, vuorovaikutustilanteita sekä viestintää. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön toimijuutta voidaan tukea dialogisen ohjaussuhteen rakentamisessa, jolla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille.


Sisältö

Dialogisuus ohjaussuhteen rakentamisen lähtökohtana

Ohjausprosessin vaiheet ja asiakkaiden prosessien ja toimijuuden edistäminen yksilö-ja pienryhmäohjauksessa

Ohjausmenetelmät ohjausprosessien osana

Ihmisten moninaisuus ja yhdenvertaisuus ohjauksessa

Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä

Learning outcomes

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausosaamistaan, vuorovaikutus-sekä reflektio-osaamistaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • osaa edistää dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa 
  • tunnistaa ohjausprosessien eri vaiheet, osaa soveltaa erilaisia ohjauksellisia lähestymistapoja ja menetelmiä, sekä osaa edistää asiakkaiden prosesseja ja toimijuutta yksilö-ja ryhmäohjauksessa
  • osaa soveltaa erilaisiin ohjaustarpeisiin sopivia ohjausmenetelmiä ja -välineitä sekä vuorovaikutuksen orientaatioita
  • osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa eri ohjauksen konteksteissa huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja eettiset näkökulmat
  • kykenee arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista.

Study materials

Buber, M. 1947. BetweenMan and Man. Routledge (e-kirja).

Korhonen, V. & Puukari, S. (toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus-ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.

McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: A practical guide for counsellors and helping professionals. Open University Press.

Nelson-Jones, R. 2011. Basic counselling skills: A helper's manual. Los Angeles: Sage.

Onnismaa, J. 2011. Ohjaus-ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.

Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.

Lisäksi vuosittain opetusohjelmassa määriteltäviä artikkeleita ja/tai muuta kirjallisuutta.

Completion methods

Method 1

Description:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Evaluation criteria:
Opiskelijan opintosuorituksia ja etenemistä arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Lisäksi edellytetään osallistumista opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (4 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
0-5
Language:
Finnish

Teaching