OHJA1600 Future-orientation and Developing Guidance and Counselling (5 cr)
Description
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdytään ohjauksen arviointiin ja kehittämiseen eri toimintaympäristöissä. Lisäksi perehdytään tulevaisuusajatteluun osana opinto- ja uraohjausta sekä vahvistetaan valmiuksia toteuttaa tulevaisuusohjausta Opintojakson osaamiset Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, yhteiskuntaosaamista ja kehittämisosaamista.
Sisältö
Ohjauksen arviointi ja kehittäminen
Tulevaisuusajattelu osana opinto- ja uraohjausta
Tulevaisuusohjauksen tietoperustan ja työvälineiden hyödyntäminen ohjauksessa
Learning outcomes
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, yhteiskuntaosaamista ja kehittämisosaamista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- kykenee arvioimaan ja kehittämään ohjaustoimintaansa omassa työyhteisössään ja verkostoissaan
- tunnistaa erilaisia tapoja arvioida ohjausta ja osaa tehdä näkyväksi ohjauksen merkityksen
- osaa yhdistää tulevaisuusajattelun osaksi ohjausta
- kykenee hyödyntämään työssäsi tulevaisuusohjauksen tietoperustaa ja työvälineitä sekä tukemaan ohjattavaa vaihtoehtoisten tulevaisuuksien hahmottamisessa ja analysoinnissa sekä päätöksenteossa.
Additional information
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista
- Opiskelija osaa käydä ohjaukseen liittyvää yhteiskunnallista keskustelua.
Yhteiskuntaosaaminen
- Opiskelija osaa hyödyntää ja arvioida tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa.
Kehittämisosaaminen
- Opiskelija kykenee kriittisesti arvioimaan ja kehittämään ohjausta omassa työyhteisössään ja ohjausverkostoissaan.
- Opiskelija tunnistaa tapoja arvioida ohjausta ja tehdä näkyväksi ohjauksen merkitystä erilaisissa ohjauskonteksteissa.
Study materials
Ahvenainen, M., Korento, K., Ollila, J., Jokinen, L., Lehtinen, N. & Ahtinen, J. (2014) Tulevaisuus – paljon mahdollista. Tulevaisuusohjauksen ajatuksia ja tekoja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
Ahvenainen, M., Heikkilä, K., Jokinen, L., Miettinen, S., Ollila, J., Pietikäinen, N. & Vuorisalo, K. (2017) Tulevaisuus – Paljon mahdollista! Tulevaisuusohjauksen työkirja. Turku: Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto.
ELGPN [European Lifelong Guidance Policy Network]. (2015). Suuntaviivoja elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikalle ja palvelujärjestelyille. Yhteiset tavoitteet ja periaatteet EU:n jäsenmaille ja komissiolle. ELGPN Tools No. 6. Jyväskylän yliopisto.
Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:34. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-536-8
Oksanen, Kaisa (2017) Valtioneuvoston tulevaisuusselonteon 1. osa. ”Jaettu ymmärrys työn murroksesta”. Valtioneuvoston kanslian julkaisusarja 13a/2017
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (5 cr)
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.