OHJA1200 Theoretical Approaches in Guidance and Counselling (5 cr)

Study level:
Intermediate studies
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Responsible organisation:
Department of Teacher Education
Curriculum periods:
2021-2022, 2022-2023, 2023-2024

Tweet text

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausteoreettista osaamistaan, ohjausosaamistaan sekä reflektio-osaamistaan.

Description

Opintojakson tarkoitus 

Tällä opintojaksolla tarkastellaan keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opitaan arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. 


Sisältö 

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat


Learning outcomes

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausteoreettista osaamistaan, ohjausosaamistaan sekä reflektio-osaamistaan.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

  • on jäsentänyt itselleen kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
  • soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan
  • tunnistaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenee yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Additional information

Arviointikriteerit 

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: Ohjausteoreettinen osaaminen

  • Opiskelija hahmottaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan. 
  • Opiskelija osaa soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä. 

Ohjausosaaminen

  • Opiskelija osaa kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötään. 

Reflektio-osaaminen

  • Opiskelija kykenee kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja. 

Study materials

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC. 

Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto. 

Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja).

Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers. 

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Completion methods

Method 1

Evaluation criteria:
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Select all marked parts
Parts of the completion methods
x

Participation in teaching (5 cr)

Type:
Participation in teaching
Grading scale:
Pass - fail
Language:
Finnish
Study methods:

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. 

Teaching