OHJA1200 Theoretical Approaches in Guidance and Counselling (5 cr)
Tweet text
Description
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tarkastellaan keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opitaan arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.
Sisältö
Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat
Learning outcomes
Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää ohjausteoreettista osaamistaan,
ohjausosaamistaan sekä reflektio-osaamistaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- on jäsentänyt itselleen kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
- soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan
- tunnistaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenee yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.
Additional information
Arviointikriteerit
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat: Ohjausteoreettinen osaaminen
- Opiskelija hahmottaa ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan.
- Opiskelija osaa soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.
Ohjausosaaminen
- Opiskelija osaa kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötään.
Reflektio-osaaminen
- Opiskelija kykenee kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja.
Study materials
Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja).
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Completion methods
Method 1
Participation in teaching (5 cr)
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.